Audi wprowadza kolejną, udoskonaloną wersję swojego najbardziej sportowego modelu R8 V10. Jego dziesięciocylindrowy silnik o pojemności 5,2 litra rozwija moc 525 KM i moment obrotowy 530 Nm, które gwarantują zapierające dech w piersiach osiągi.
Od 2009 roku silnik ten pokaże swoje możliwości na torach całego świata - w nowym samochodzie wyścigowym R8, zaprojektowanym zgodnie z regulaminem GT3 dla zespołów prywatnych.
W wersji seryjnej tego samochodu sportowego silnik V10 pod względem budowy jest prawie identyczny, jak w wersji wyścigowej. Jego pojemność wynosi 5204 cm3, przy 6.500 obr./min do dyspozycji jest 530 Nm momentu obrotowego, a przy 8.000 obr./min osiąga maksymalną moc 525 KM.
Audi R8 5.2 FSI quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy,
a w wersji z sekwencyjną przekładnią R tronic już po 8,1 sekundy przekracza próg 200 km/h. Także potem jego przyspieszenie prawie nie słabnie aż do momentu osiągnięcia prędkości maksymalnej 316 km/h. Ta potężna siła, wyjątkowy wygląd oraz dźwięk silnika wywołują przyspieszone bicie serca.
Brzmienie V10 to koncert, w którym huczą basy i rozbrzmiewają pełne mocy wysokie tony, a wszystko to wraz ze wzrostem prędkości obrotowej przechodzi w wielkie fortissimo narastające aż do 8.700 obr./min.
W tym 5,2 - litrowym silniku zastosowano bezpośredni wtrysk działający według opracowanej przez Audi techniki FSI. Układ Common-Rail wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem dochodzącym do 120 bar. Bezpośredni wtrysk obniża wrażliwość na stukanie, a parowanie paliwa zapewnia pewnego rodzaju wewnętrzne chłodzenie, dzięki czemu możliwe było uzyskanie wysokiego sprężania 12,5 : 1.
To z kolei w znaczącym stopniu przyczynia się do osiągnięcia doskonałej mocy i wysokiej efektywności spalania: R8 V10 z R tronic zużywa średnio na 100 km tylko 13,7 litra benzyny.
Do wyrafinowanych rozwiązań technicznych zastosowanych w tym dziesięciocylindrowym silniku z długim skokiem należy sucha miska olejowa, dzięki której sam silnik mógł zostać umieszczony bardzo nisko. Szeroki kąt rozwarcia cylindrów, wynoszący 90 stopni, również służy obniżeniu punktu ciężkości. Kadłub silnika został odlany ze stopu aluminium o dużej wytrzymałości przy zastosowaniu skomplikowanych procesów. Korbowody wykonano ze stali kutej, a tłoki z aluminium.
Cztery wałki rozrządu napędzane są łańcuchami i mogą być regulowane
w zakresie 42 stopni. Pozwala to na uzyskanie szerokiego spektrum faz rozrządu zaworów. Razem z prostymi kanałami rury dolotowej, zoptymalizowanymi pod kątem przepływu, pozwoliło to na poprawę stopnia wypełnienia cylindrów w całym zakresie prędkości obrotowych.
W R8 5,2 FSI quattro zastosowano sześciobiegową przekładnię. Seryjnie jest to skrzynia manualna, na życzenie dostępna może być także sekwencyjna R tronic. Sposób zmiany biegów - przyciskami na kierownicy - oraz krótkie czasy przełożenia, które w ekstremalnych przypadkach wynoszą tylko jedną dziesiątą sekundy, pozwalają poczuć się jak w autentycznym samochodzie wyścigowym.
Przy ruszaniu w przypadku wybrania odpowiednim przyciskiem programu "Launch Control“ z elektroniczną kontrolą poślizgu opon, przyspieszenie R8 V10, zarówno z R tronic, jak i z przekładnią manualną, dosłownie wciska w fotel.
Za hamowanie w R8 V10 odpowiedzialny jest potężny układ hamulcowy - osiem tłoków z przodu i cztery z tyłu dociskają wentylowane tarcze, które na przedniej osi mają średnicę 380 milimetrów, a na tylnej 356 milimetrów.
Na życzenie Audi wyposaża R8 5.2 FSI w hamulce ceramiczne, których tarcze wykonano z kompozytu składającego się z włókien węglowych i odpornego na ścieranie węglika krzemu. Są one wyjątkowo lekkie - ważą łącznie dziewięć kilogramów mniej, niż stalowe tarcze o takiej samej średnicy.
Hamulce ceramiczne również lepiej znoszą wysokie obciążenia, jakie niesie ze sobą wyścigowy sposób jazdy, nie ulegają korozji, a ich średnia żywotność wynosi około 300.000 kilometrów.
Zaciski pokryte są lakierem w kolorze antracytowym i opatrzone napisem "Audi ceramic“.