Już w sobotę poznamy najnowsze wcielenie nissana primery. Najpopularniejszy w Europie produkt japońskiej firmy dokonał zwrotu o 180 stopni. Z modelu o charakterze sportowym, zmienił się w luksusową limuzynę nie pozbawioną dynamiki. Zapytacie, kto to wymyślił? Odpowiadamy, Francuzi, specjaliści z Renault. Nim jednak sprawdzicie owoce mariażu japońsko-francuskiego, przeczytajcie garść podstawowych informacji o tym samochodzie.
Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży nowa primera zdobyła prestiżowe nagrody. Na początku lutego brytyjski największy motoryzacyjny miesięcznik Top Gear (prasowy odpowiednik programu telewizyjnego pod tym samym tytułem, który emitowany jest co tydzień w angielskiej BBC) przyznał primerze tytuł "najlepszego samochodu klasy średniej”. Nowy nissan zwyciężył w tej rywalizacji z fordem mondeo, MG ZT, volkswagenem passatem oraz renault laguną.
Wnętrze primery zostało zdominowane przez niezwykły układ tablicy rozdzielczej z centralnym zestawem przełączników i ekranem wyświetlacza wchodzących w skład tzw. systemu "N-FORM” oraz zestawem analogowych wskaźników, odwołujących się do klasycznej, sportowej tradycji Nissana. Pod centralnie zamontowanym na tablicy rozdzielczej zestawem wskaźników umieszczono tu zestaw przełączników sterujących wieloma funkcjami samochodu. W tym swoistym "centrum dowodzenia” zastosowano unikatowy zestaw przełączników, który pozwala na sterowanie większością urządzeń, informacją o sytuacji na drodze oraz układem wentylacji i klimatyzacji wnętrza samochodu, z wykorzystaniem wielofunkcyjnego ciekłokrystalicznego ekranu. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje kierowcy również dodatkowe informacje, na przykład, jeśli wykryto niedomknięte drzwi.
Podstawowy model primery napędzany jest zmodyfikowanym 109-konnym silnikiem QG16 (maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 4000 obr/min). Elektroniczna kontrola otwarcia przepustnicy wraz z regulacją faz rozrządu powoduje płynny wzrost mocy, a specjalny, cichy łańcuch rozrządu gwarantuje wysoką kulturę pracy.
Liczne udoskonalenia sprawiają, że nowa primera należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj układ hamulcowy wyposażony w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS Bosch 8 - mniejszy, lżejszy i wydajniejszy od poprzednich generacji. Zastosowanie układu dodatkowego wspomagania w czasie nagłego hamowania (Nissan Brake Assist system - NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania, dzięki kontroli każdego koła, a w szczególności kół tylnych, które niezależnie od obciążenia hamują teraz z optymalną siłą. Sprawność całości zwiększają tarcze hamulcowe o większej średnicy oraz pompa hamulcowa z urządzeniem podciśnieniowym o średnicy 10 cali. Samochód może być wyposażony w ESP - system elektronicznej kontroli stabilności.
Po tym krótkim, acz treściwym doniesieniu, warto samodzielnie przekonać się o walorach nowej primery. Uczynić to można już w najbliższy weekend, podczas dni otwartych w salonach Nissana.(wxl)