Ford fiesta, jeden z najbardziej popularnych małych samochodów na polskim rynku, doczeka się w tym roku następcy. Będzie to impuls do pojawienia się większej liczby używanych egzemplarzy na giełdzie. Być może będzie to okazja do nabycia taniej używanej fiesty.
Ford fiesta jest produkowany od 1977 roku. Na giełdzie można zatem spotkać się z różnymi modelami i generacjami tego modelu. Fiesta jak każdy inny samochód mocno ewoluowała. Najistotniejsze zmiany przeprowadzono w 1994 roku, wprowadzając bardzo gruntowną modyfikację w nadwozia fiesty. Od tego też roku na wyposażeniu seryjnym fiest, przeznaczonych na rynek zachodni, montowana była seryjnie poduszka powietrzna i napinacze pasów bezpieczeństwa. Za dopłatą oferowane były wersje z ABS i wspomaganiem kierownicy. W 1996 roku na rynek weszła III generacja forda fiesty, wyposażona w silniki nowej generacji z rodziny Zetec oraz o znacznie bogatszym wyposażeniu. Odnowiona fiesta zbierała pozytywne opinie pod kątem niezawodności oraz niskich kosztów eksploatacji.
Używane fiesty należy kupować nie starsze niż 10 lat. Modele wyprodukowane po 1989 roku to auta niezawodne i odporne na rdzę, w przeciwieństwie do starszych egzemplarzy. Są także mniej usterkowe, wykazując jedynie drobne awarie w postaci nierównomiernego działanie hamulca ręcznego czy przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia.
O dobrej jakości forda fiesty świadczy fakt, że ponad 70 proc. pięcioletnich samochodów przechodzi bez najmniejszych kłopotów rygorystyczne badanie w Niemczech. Nic zatem dziwnego, że fiesta w rankingach ADAC (niemiecki automobilklub) jest sklasyfikowana na czołowych miejscach w segmencie małych samochodów.
Zaletami tego auta jest zatem mała usterkowość, dosyć staranne wykończenie pojemnego wnętrza, prostota obsługi oraz dobre resorowanie. Minusem jest brak wspomagania oraz głośna praca silnika na wysokich obrotach.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanego samochodu?
Kupując używaną fiestę warto dokładnie przyjrzeć się zawieszeniu, które nie zawsze wytrzymuje polskie warunki. Obejrzeć należy dokładnie układ wydechowy, który ma tendencje do pęknięć. Korozji dosyć szybko poddają się przewody hamulcowe. Nadmiernemu zużyciu ulegają także okładziny i tarcze hamulcowe. Sprawdzić należy także działanie hamulca ręcznego.
Nadwozie:
W starszych egzemplarzach należy zwrócić uwagę na rdzę, której ogniska pojawiają się w "rantach” drzwi, na zgrzewach elementów nadwozia i nadkolach. Bardzo często są także skorodowane lustra reflektorów. Pasażerowie na tylnej kanapie dysponują raczej niewielką ilością miejsca.
Silnik:
W starszych egzemplarzach przyjrzeć się trzeba układowi zapłonowemu, szczelności układu paliwowego, zwłaszcza w wersjach gaźnikowych. Dosyć częstą awarią spotykaną w starszych modelach jest niedomaganie pompy wodnej.
Silniki warte polecenia
1,4 litra, 71 KM mocy, dość żwawy, lecz głośny na wysokich obrotach
1,25 l zetec, w nowszej gamie. Cichy, oszczędny i żwawy
1,6 litra diesel o mocy 54 KM, niezwykle ekonomiczny
Ceny aut używanych
Ford fiesta 1991 12,0
Ford fiesta 1990 9,8
Ford fiesta 1994 12,3
Ford fiesta 1997 20,5