Solidny pojazd, przeznaczony dla mniej zamożnego odbiorcy, który ceni sobie dość dobre zawieszenie, niezłą odporność na korozję oraz w miarę dynamiczny silnik, godzi się natomiast z archaicznym wykończeniem wnętrza, rosyjską niedokładnością oraz niskim komfortem podczas jazdy. Samara cieszy się dużym powodzeniem, przeważnie wśród młodych ludzi.
Obecnie jest to raczej rzadko kupowany samochód. Zatem nabycie używanego egzemplarza w miarę nowego jest niemożliwe. Na rynku obecne są raczej auta pięcio-, sześcioletnie ze sporym przebiegiem.
Samara w starszych wersjach jest najczęściej oferowana z silnikiem o pojemności 1,3 litra lub 1,5 litra. Pierwszy ma moc 68 KM, drugi 72 KM. Oba silniki charakteryzują się dość dobrą dynamiką i trwałością. Nie są też zbyt żarłoczne na paliwo. Ich zasadniczą wadą jest hałas, szczególnie dokuczliwy przy wyższych obrotach. Warto też dodać, że samara ma silnik ustawiony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie.
Przede wszystkim jednak zaletą samary jest korzystna cena, szczególnie modeli używanych. Auta z początku lat 90. to wydatek rzędu pięciu, sześciu tysięcy złotych. Warto też podkreślić, że trudno dostępny bagażnik, jest w miarę ustawny oraz posiada zmienną pojemność. Zawieszenie to także mocna strona tego samochodu. Jego konstrukcja zapewnia sporą odporność na polskie dziury.
Minusy natomiast to ciężko pracujący układ kierowniczy, wadliwa instalacja elektryczna, niedokładne wykończenie wnętrza, niewygodne i szybko psujące się fotele. Ogólnie wysoki stopień awaryjności, a co za tym idzie, częste wizyty w serwisie. Warto jednak podkreślić, że ktoś, kto ma w sobie żyłkę mechanika większości napraw może dokonać sam, korzystając z tanich części zamiennych, szeroko dostępnych u wschodnich turystów, operujących na targowiskach czy bazarach.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanego samochodu
Spore kłopoty sprawia instalacja elektryczna. Szybkiemu zużyciu podlegają przewody wysokiego napięcia. Częste są usterki alternatora, które doprowadzają do rozładowania akumulatora.
W samochodach o zasilaniu gaźnikowym często zapychają się dysze. Należy także spodziewać się zakłóceń w pracy pompy paliwowej. Jednak nie są to usterki groźne, łatwe do usunięcia nawet w domowym garażu.
Nadwozie
Tutaj raczej kłopotów z rdzą nie powinno być. Jednak wybrany egzemplarz radzimy poddać dokładnym oględzinom. Proponujemy też sprawdzić jakość pracy mechanizmów podnoszących szyby oraz zamków w drzwiach. Lubią zacinać się.
Podwozie
Zaglądając pod spód radzimy dokładnie sprawdzić stan hamulców. Nie jest to najmocniejszy punkt samary. Radzimy też uważnie obejrzeć katalizator, który wszedł do wyposażenia seryjnej samary po 1989 roku. Jeżeli zaobserwujemy nazbyt nowy wydech lub mający barwne palmy na obudowie, to oznaka, że podczas przeglądu rejestracyjnego możemy spodziewać się kłopotów podczas kontroli składu spalin.
Ceny Łady samary na lubelskiej giełdzie
Rok prod. 1991 – 4,5 tys. zł