Dla producentów samochodowych i kierowców ograniczenie zużycia paliwa jest niezmiernie istotnym zagadnieniem.
Jednak najważniejszą rolę na scenie oszczędności paliwowych odgrywa kierowca.
Zasady są proste: zwolnij nieco i zachowaj spokój.
Jeździć płynnie
Agresywny sposób jazdy pochłania nawet o jedną trzecią więcej paliwa niż jazda w sposób konserwatywny, bez nadmiernej ekscytacji. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań, a pojazd prowadzić możliwe spokojnie i płynnie.
Pamiętać o wyższych biegach
Im wyższy bieg, tym niższa prędkość obrotowa silnika, a więc mniejsze zużycie paliwa. Należy więc jeździć na najwyższym biegu w danej sytuacji - unikając jednak spadku obrotów do minimum. W przypadku automatycznej skrzyni przekładniowej dobrze jest odpuścić nieco pedał gazu tak, by zmiana biegów "w górę” odbywała się szybciej po nabraniu przez samochód wystarczającego rozpędu.
Regularnie dbać o stan silnika
Sprawdzać ciśnienie w ogumieniu
Prawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i pozwala przedłużyć trwałość opon, redukując opory toczenia. Spadek zalecanego ciśnienia o 0,7 atmosfery może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o trzy procent.
Unikać nadmiernego obciążenia
Każde dodatkowe 45 kilogramów obciążenia skutkuje wzrostem zużycia paliwa o dwa procent. Dobrze jest więc usunąć z bagażnika i tylnego siedzenia wszystkie niepotrzebne przedmioty, które niczemu nie służąc - podnoszą tylko masę pojazdu.
Zdejmij bagażnik dachowy
Nieużywany bagażnik dachowy należy po prostu zdjąć, ponieważ powoduje on zaburzenia aerodynamiki pojazdu i wzrost zużycia paliwa nawet o pięć procent.
Skracaj czas pracy silnika na biegu jałowym
Ostrożnie z prędkością
Im szybciej jedziesz, tym większy jest opór powietrza oraz ilość zużywanego paliwa, by zaledwie utrzymać pożądaną prędkość jazdy. Przekroczenie zalecanej prędkości tylko o osiem kilometrów na godzinę może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o 23 procent.
Utrzymuj odległość od poprzedzającego pojazdu
Utrzymywanie odpowiedniej odległości od pojazdu przed tobą pozwoli przewidywać występowanie ewentualnych przeszkód na drodze z należytym wyprzedzeniem i hamować bez zbędnej paniki.
Bez klimatyzacji też da się żyć
Działanie klimatyzacji oznacza dodatkowe obciążenie silnika, a więc i wzrost zużycia paliwa - należy więc ją włączać jedynie w dni wyjątkowo upalne. W okresie umiarkowanych temperatur lepiej jest używać tylko dmuchawy (przewietrzania) kabiny zamiast pełnej klimatyzacji.
Sprawdź filtr powietrza
Filtr ten zapobiega uszkodzeniom silnika przez zanieczyszczenia w pobieranym powietrzu. Regularna wymiana zużytego wkładu filtra powietrza pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 10 procent, a ponadto przedłuża życie silnika.
W miarę możności unikaj godzin szczytu
Korzystaj z rozpędu
Cały czas myśl podczas jazdy. I tak na przykład - zwalniaj, widząc z oddali czerwone światło na skrzyżowaniu, ponieważ zmieni się na zielone zanim będziesz musiał się zatrzymać. Przyspiesz nieco przed wzniesieniem, aby pokonać jego szczyt rozpędem - bez zwiększania obrotów silnika.
Ruszanie pod górę
Wielu kierowców zapomina o zaciąganiu hamulca ręcznego (pomocniczego) w razie konieczności chwilowego zatrzymania się pod górę, polegając na półsprzęgle (skrzynia manualna) albo dodawaniu gazu (skrzynia automatyczna), by zapobiec staczaniu się pojazdu. W obu przypadkach bez potrzeby marnujemy cenne paliwo (nie mówiąc o przyspieszonym zużyciu układu przeniesienia napędu).