– Ze smutkiem muszę stwierdzić, że urzędnicy skarbowi ze szczególną gorliwością wzięli się do „pracy” właśnie na terenie województwa lubelskiego. Decyzje o zwrocie podatku VAT za samochody osobowe zarejestrowane jako ciężarowe wynikały z interpretacji przepisów dokonywanych przez urzędników skarbowych. Prym wiedli tu pracownicy III Urzędu Skarbowego w Lublinie, szczególnie w naszym regionie od lat czuli na punkcie leasingu. Sprawę jednak ostatecznie rozwiązał minister finansów ogłaszając po dwumiesięcznych konsultacjach z Ministerstwem Transportu, Konferencją Prywatnych Pracodawców oraz największym prywatnym właścicielem aut przerabianych – Europejskim Funduszem Leasingowym, wykładnię przepisów, kończąc tym samym luźną interpretację dokonywaną przez lokalnych urzędników.
• Jak duża była to skala problemu?
– W Polsce chodziło o 200 tysięcy firm i 500 tysięcy samochodów osobowych przerobionych na ciężarowe. Dla większości tych firm obowiązek zwrócenia podatku VAT oznaczałby poważne problemy finansowe.
• Szereg jednak firm otrzymało już decyzję o konieczności zwrotu podatku VAT. Co w tej sytuacji należy zrobić?
– Ministerstwo Finansów wspólnie z generalnym inspektorem kontroli skarbowej dokładnie przewidzieli takie sytuacje. W najnowszych wytycznych czytamy, że nie należy kwestionować prawa podatnika do odliczania VAT, jeśli odliczanie przysługiwało na podstawie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2000 roku. Urzędy skarbowe, jeżeli wydały decyzje o zwrocie podatku VAT, a podatnik złożył lub złoży odwołanie, to urzędy powinny wydać nową decyzje, uchylającą poprzednią. Reasumując, jeżeli firma już zwróciła VAT to powinna otrzymać zwrot wpłaconej kwoty, jeżeli sprawa zakończyła się decyzją ostateczną lub jest „na biegu” w urzędzie skarbowym, to powinna zostać umorzona. A jeśli podatnik złożył skargę do NSA, to izba skarbowa powinna go poinformować o możliwościach wycofania skargi i umorzenia zaległości podatkowej. Jeżeli podatnik nie wycofa skargi – izba skarbowa w odpowiedzi na skargę uzna jej zarzuty. Należy zaznaczyć, że wykładnia i wytyczne nie dotyczą przypadków przestępczych, tj. wyłudzenia zwrotu VAT na podstawie fałszywych świadectw czy fałszywych przeróbek.Tymi sprawami zajmować się będą organy ścigania.