Korzystanie z nawigacji samochodowej GPS w trakcie jazdy prowadzi do znacznego obniżenia koncentracji
Często jednak sami użytkownicy doprowadzają do sytuacji, w których nawigacja samochodowa nie spełnia swoich funkcji i zamiast pomagać, utrudnia podróż, a nawet stwarza zagrożenia.
Zalety samochodowych map GPS docenia coraz większa liczba kierowców, dla których stają się one ważnym narzędziem ułatwiającym podróż. - To urządzenia, które obniżają poziom stresu, gdy kierowca wybiera się w nieznane okolice lub zabłądzi. Może wtedy skoncentrować się na prowadzeniu samochodu i uniknąć wykonywania gwałtownych manewrów - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Jednak korzystanie z nawigacji GPS niesie ze sobą także zagrożenia. Wynikają one czasami z nieumiejętnego użytkowania.
- Kierowca musi pamiętać o wyznaczeniu żądanej trasy przed uruchomieniem samochodu i rozpoczęciem podróży. Także zmiany trasy należy dokonywać po uprzednim zatrzymaniu samochodu w bezpiecznym miejscu. Wykonywanie tych czynności w czasie prowadzenia auta wiąże się przede wszystkim z zagrożeniem utraty kontroli nad pojazdem, gdyż kierowca nie trzyma wtedy obu rąk na kierownicy oraz niebezpieczeństwami związanymi z odwróceniem uwagi kierowcy od drogi, innych użytkowników ruchu czy pieszych - ostrzega szef Szkoły Jazdy Renault.
W przypadku, gdy samochód nie posiada nawigacji samochodowej w swoim wyposażeniu, należy zwrócić szczególną uwagę, aby przenośny sprzęt zamocowany był w odpowiednim miejscu, tak aby nie ograniczał widoczności i był jednocześnie w zasięgu wzroku kierowcy. Osoby, które zamierzają korzystać z nawigacji samochodowej po raz pierwszy, powinny wypróbować ją najpierw w znanych, bezpiecznych okolicach. To pozwoli w naturalny sposób oswoić się z nowym elementem w aucie.
Korzystając z nawigacji samochodowej należy stosować zasadę ograniczonego zaufania. Bezkrytyczne wykonywanie poleceń może być tragiczne w skutkach.
- Nie dajmy się "zahipnotyzować” komendom wydawanym przez głos płynący z nawigacji samochodowej i nie ufajmy mu bezgranicznie - mówi Zbigniew Weseli. - Zdarza się, że nawigacja wskazuje trasę, której w rzeczywistości nie ma lub jest czasowo zamknięta dla ruchu. Kierowca nie może wyłączyć myślenia. Nadal musi uważnie obserwować drogę i znaki drogowe oraz weryfikować otrzymywane dane z rzeczywistością i reagować elastycznie na nieprzewidziane sytuacje - dodaje Weseli.
* źródło: Financial Times (FT Weekend Magazine)