Wielki, ekologiczny, bezpieczny i ekonomiczny - wzór. Taki ma być owy mercedes klasy E, który już w marcu trafi do polskich salonów.
Konstruktorzy zastosowali w nowej limuzynie ponad 20 nowych, istotnych rozwiązań technicznych. Na liście nowinek znajdują się przede wszystkim pozycje podnoszące bezpieczeństwo jazdy. Przykłady to standardowe systemy Attention Assist (asystent zachowania czujności), Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) czy automatyczne hamowanie awaryjne, aktywowane w przypadku drastycznego zagrożenia kolizją.
Paleta silników dostępnych w nowej klasie E obejmuje jednostki 4-, 6- i 8-cylindrowe o mocach od 136 do 525 KM. Silniki 4-cylindrowe to nowe konstrukcje z wtryskiem bezpośrednim, które mimo mniejszej pojemności skokowej i liczby cylindrów rozwijają wyższą moc i moment obrotowy niż porównywalne silniki V6.
Nowa klasa E jest pierwszym samochodem na świecie, którego lampy główne dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie reagują, by uniknąć oślepiania innych kierowców. Opcjonalny system Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do rozpoznawania ruchu samochodów z przeciwka i przed sobą, i nadzoruje światła drogowe, tak by ich światło nie oślepiało innych kierowców. Dzięki temu kierowca nowej Klasy E ma przed sobą zawsze optymalnie oświetloną drogę. Zasięg świateł czołowych może się wahać od 65 do 300 m - kiedy droga przed samochodem jest pusta, strumień światła jest łagodnie unoszony, aż do pozycji świateł drogowych.
W nowej klasie E dostępny jest teraz, jako opcja system Night View Assist (asystent widzenia nocnego) z klasy S. Mercedes-Benz usprawnił ten system o funkcję rozpoznawania pieszych: kiedy Night View Assist Plus rozpozna pieszego przed samochodem, wyświetla jego sylwetkę na ekranie, by efekt ostrzegawczy dla kierowcy był wyraźniejszy. Samochód czuwa także, aby kierowca nie zasnął. Na czas ostrzega go o grożącej senności. Ten nowy system Attention Assist (asystent zachowania czujności) jest na wyposażeniu seryjnym i opiera się na niezwykle czułych sensorach, które nieprzerwanie monitorują przeszło 70 parametrów.
Nowa Klasa E pojawi się w salonach europejskich punktów handlowych Mercedesa w marcu 2009. W Niemczech auto będzie kosztować od 42 do 70 tysięcy euro.