Ile to będzie kosztować? Dogadamy się po robocie – oto, typowy dialog z polskiego warsztatu samochodowego. Nikt takich sytuacji nie lubi, bo rachunek na tzw. dogadamy się wielokrotnie przekracza wcześniejsze szacunki klienta. I nie jest to sytuacja normalna.
– Nowoczesny serwis samochodowy musi być jak dobry sklep – mówi Witold Rogowski, specjalista ds. szkoleń w firmie Moto – Profil. – Mechanik powinien przedstawić klientowi pełną kalkulację naprawy, zapoznać go ze stanem technicznym samochodu oraz poinformować o zbliżających się przeglądach. Jak to się robi, jak do tego wykorzystać komputer, o tym właśnie mówimy na tych szkoleniach.
W Polsce, a szczególnie w naszej części, panuje zły zwyczaj naciągania klientów podczas naprawy. Koszt roboczogodziny w Lublinie często przekracza ceny spotykane w Warszawie. Kalkulacje, szczególnie w małych i średnich warsztatach są naliczane z tzw. sufitu, bez użycia odpowiednich narzędzi.
Jednym z takich narzędzi jest nowoczesny program serwisowy prezentowany przez firmę Moto – Profil podczas wspomnianego cyklu szkoleń. Program napisany i opracowany przez holenderską firmę Van Heck, ma ogromne możliwości.
– W bazie dysponujemy danymi technicznym 7 tysięcy modeli – mówi pracownik firmy Moto – Profil. – W kilka sekund program obliczy koszty naprawy – robocizny i części zamiennych, poinformuje o zbliżających się terminach przeglądów technicznych oraz obowiązkowych wymianach części i podzespołów samochodu.
– Ze szkolenia w naszym regionie skorzystało blisko 500 osób – mówi Robert Niedziałek, prezes hurtowni R i K Niedziałek, regionalny przedstawiciel firmy Moto – Profil. – Liczymy, że dzięki naszemu programowi warsztatowemu wiele serwisów będzie mogło sprostać konkurencji na rynku, po wejściu Polski do unii. Nasi partnerzy z 200 regionalnych serwisów są w większości „uzbrojeni” w komputery. Teraz czas na korzystanie z holenderskiego programu firmy Van Heck.
Mobilne centrum szkoleniowe odwiedziło Lublin, Zamość, Tomaszów Lubelski oraz Białą Podlaską.
Robert Niedziałek współwłaściciel hurtowni R i K NIedziałek
w odpowiedni program nie przetrwają konkurencji rynkowej. Jaki jest efekt, gdy klient otrzyma z komputera wydruk z kalkulacją naprawy, jeszcze przed wjechaniem na podnośnik? Sprawa jest jasna – wie, co w jego samochodzie trzeba wymienić i ile za to trzeba zapłacić. •