Pod koniec kwietnia, a najpóźniej na początku czerwca bez przeszkód zarejestrujemy samochód z Anglii. Przeróbki będą konieczne, ale bez obowiązku przełożenia kierownicy na lewą stronę. Jak to wpłynie na bezpieczeństwo na naszych drogach?
Prace nad zmianą przepisów w celu umożliwienia rejestracji samochodów z Wielkiej Brytanii dobiegają końca. Już wiadomo, że przeróbki będą konieczne, ale bez wymogu przekładania kierownicy na lewą stronę.
- Przepisy nakładają konieczność dostosowania pojazdów z kierownicą po prawej stronie do ruchu prawostronnego. Wymagane zmiany obejmują dostosowanie świateł zewnętrznych, zmianę asymetrii oświetlenia, lusterek wstecznych i przeskalowanie prędkościomierza z mil na km/h - wylicza rzecznik resortu.
Spełnienie tych wymogów ma być weryfikowane podczas okresowego badania technicznego przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce. Koszt tych przeróbek trudno precyzyjnie określić.
- To zależy od samochodu, ceny niezbędnych części. Moim zdaniem minimalny koszt to 1000 złotych - mówi Paweł Kuropatwa z serwisu Cito Auto przy ulicy Głębokiej w Lublinie.
Fachowcy nie pozostawiają cienia wątpliwości, że tak przystosowane "angliki” mogą być niebezpieczne. - Pojazdy z kierownicą po prawej stronie będą przyczyniać się do obniżenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Chodzi przede wszystkim o to, że w Polsce przeważają drogi jednojezdniowe, co ma duże znaczenie w przypadku takich aut, gdy np. ich kierowcy wykonują manewr wyprzedzania - mówi Marcin Tarczyński, analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Fachowcy nie kryją też, że zaporę "anglikom” mogą postawić towarzystwa ubezpieczeniowe, windując dla nich ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC.
- Każdy zakład sam indywidualnie podejmuje decyzję w tej kwestii. Nie wiemy, jaka będzie skala sprowadzania brytyjskich aut. Jeśli jednak okaże się, że takie samochody faktycznie powodują więcej szkód, ubezpieczyciele na pewno wezmą to pod uwagę przy ustalaniu cen - dodaje Tarczyński.
Projekty rozporządzeń umożliwiających dopuszczenie do ruchu drogowego w Polsce samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie przechodzą ostatnie, unijne procedury prawne. Potrwają one ok. 3 miesięcy. Po ich zakończeniu rozporządzenia podpisze minister infrastruktury i tym samym wejdą w życie.
Ceny używanych aut w Anglii i Polsce
• Honda jazz, 2005 r., 1.3 benzyna - 3250 funtów (18,5 tys. zł). Odpowiednik w Polsce od 17 do 19 tys. zł
• Vauxhall (opel) corsa, 2009 r., 1.4 benzyna - 4850 funtów (27,5 tys. zł). Odpowiednik w Polsce 18,9 do 25,5 tys. zł.