Na 36 stronach Rządowe Centrum Bezpieczeństwa radzi, jak się zachować w sytuacji zagrożenia i ataku. Chodzi nie tylko o udzielnie pierwszej pomocy.
Poradnik RCB umieścił na swojej stronie internetowej we wtorek, 5 kwietnia. Dokument ma 36 stron i wyjaśniono na nich, jak przygotować się do działania w sytuacji kryzysowej. RCB tłumaczy, że nie chodzi wyłącznie o bezpośredni atak, ale np. o awarię w zakładzie przemysłowym, który wykorzystuje niebezpieczne substancje. Autorzy poradnika opisują także, co oznaczają wyjące syreny i co należy wtedy zrobić.
– Poradnik składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera informacje niezbędne do przygotowania się na zagrożenie, druga – wskazówki działania w czasie kryzysu. W materiale znajdziemy m.in.: jak budować odporność na poziomie rodziny, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich; jak chronić się przed dezinformacją, aby nie ulec np. panice; jak się zachować podczas alarmu i co oznaczają poszczególne sygnały; jak przygotować się do ewentualnej ewakuacji; jak się zachować w przypadku skażenia terenu, braku dostaw energii elektrycznej czy sytuacji zakładniczej; jak udzielić pierwszej pomocy – podaje RCB.
Jedna z porad: – Wyznacz najbezpieczniejsze miejsca w domu (najczęściej piwnica, daleko od okien) i innych często odwiedzanych miejscach.
Poradnik znajduje się w tym miejscu.
Kolejna mówi o przygotowaniu „plecaka ewakuacyjnego”. – Każdy z domowników powinien mieć oddzielny, gotowy do zarzucenia na ramię plecak – podaje centrum i wyjaśnia, co się powinno w nim znaleźć? To np.
- Radio na baterie i baterie
- Latarka i baterie
- Komplet sztućców
- Kurtka przeciwdeszczowa
- Najpotrzebniejsze dokumenty i pendrive z ich skanami
- Apteczka
- Śpiwór
- Worki na śmieci
- Gwizdek
- Zapalniczka, zapałki
- Ubrania na zmianę
- Gotówka w niewielkich nominałach.
Eksperci dodają, żeby zabezpieczyć w domu wodę pitną. To 14 litrów na osobę. Kolejna porada dotyczy ataku terrorystycznego. - Postępuj zgodnie z instrukcjami porywaczy. Im dłużej przebywacie razem, tym mniejsza szansa, że zrobi Ci krzywdę – czytamy i dalej: – Nie próbuj nawiązywać rozmowy. Odpowiadaj uprzejmie. Nie kłoć się, nie błagaj, nie tłumacz, nie usprawiedliwiaj.