Pierwszy dzień w nowej pracy to wyzwanie dla każdego człowieka, któremu zależy na karierze zawodowej. Zastanawia się, jak zrobić dobre wrażenie na szefie. Jak zaprzyjaźnić się z właściwymi osobami. Co mówić, a czego nie do nowo poznanych ludzi?
Wskazówka pierwsza:
Zanim rozpoczniesz pracę, uporządkuj ważne dla ciebie sprawy takie jak wizyta u lekarza, remont mieszkania, problemy z samochodem itp. Dzięki temu możliwe będzie poświęcenie całej twojej uwagi na tworzenie nowych relacji ze współpracownikami i wdrożenie się w nowy zakres obowiązków.
Rozwiązywanie cudzych problemów natychmiast przysporzy ci wrogów
Wskazówka druga:
Koncentruj się wyłącznie na swoich obowiązkach.
Udzielanie porad, podsuwanie pomysłów, rozwiązywanie cudzych problemów natychmiast przysporzy ci wrogów. Nawet wtedy, gdy twoje intencje będą dobre.
Wskazówka trzecia:
Nie sprzeciwiaj się zasadom przyjętym w firmie. Dotyczy to czasu pracy, obchodzenia uroczystości, jedzenia posiłków itp. Przeciwstawianie się ogólnie przyjętym zwyczajom to strata czasu. W początkowym okresie lepiej się dopasować do niepisanych praw i sposobu pracy w firmie.
Wskazówka czwarta:
Zachowaj neutralność. Ludzie lubią plotkować, a nowy pracownik to "dobry słuchacz”. Jeśli ktoś chce cię raczyć informacjami, słuchaj, nie komentuj. Staraj się poznać ludzi, wyrobić sobie o nich własne zdanie. Zagrożeniem może być sytuacja, kiedy – nie znając spraw – staniesz się narzędziem cudzych rozgrywek zawodowych.
Wykaż się samodzielnością. Sprawdź dokładnie zakres obowiązków, zapoznaj się z praca, która jest dla ciebie przeznaczona, później dopiero pytaj o to, czego nie wiesz. Nie licz na to, że ktoś będzie cię, krok po kroku, wdrażał w pracę. Twoi przełożeni liczą, że natychmiast zajmiesz się swoimi obowiązkami, a twoi nowi współpracownicy niechętnie będą robić coś poza własną pracą.
Nie biegaj z byle błahostką do przełożonego
Wskazówka szósta:
Nie próbuj być perfekcyjny i wszechwiedzący. Każdy człowiek popełnia błędy i czasem czegoś nie wie. Nie krępuj się zadawać konkretnych pytań osobom, które wskazano ci jako zorientowane w temacie twojej pracy.
Wskazówka siódma:
Zadbaj o odpowiedni strój do pracy. Staraj się na początku pracy nie lansować swojego stylu. Ludzie będą cię darzyć większą sympatią, kiedy będziesz trochę do nich podobny pod względem wyglądu, statusu finansowego, higieny, sposobu bycia.