Mieszkaniec Lubartowa stracił ponad 4000 tysiące złotych a mieszkanka gminy Kock ponad 1800 złotych, po tym jak oszust przejął konto znajomego, podszył się pod niego i poprosił o przelew pieniędzy. Obie osoby nie zweryfikowały informacji i wysłały pieniądze blikiem - informuje Policja
- Na komunikator telefonu prywatnego, mieszkaniec Lubartowa otrzymał wiadomość od kolegi, który prosił go o pożyczkę pieniędzy. Zgłaszający nie zastanawiając się długo wysłał Blika na pierwszą wypłatę w wysokości 800 złotych. Po chwili otrzymał prośbę o kolejne i kolejne pieniądze. Łącznie, podał oszustowi 5 kodów Blik na łączną kwotę ponad 4000 złotych. Pieniądze, jak się okazało zostały wypłacone w Krakowie - informuje sierżant sztabowy Jagoda Stanicka, oficer prasowy KPP w Lubartowie.
Mężczyzna zorientował się, że padł ofiarą oszustwa, dopiero następnego dnia, gdy przeczytał na profilu społecznościowym informację, że ktoś włamał się znajomemu na konto.
- Z kolei mieszkanka gminy Kock zgłosiła, że oszust po przejęciu konta jej siostry wysyłał wiadomości z prośbą o pieniądze do znajomych. Kobieta, nie upewniając się telefonicznie czy o przelew prosi siostra, wysłała dwa Bliki, jeden i drugi na kwotę ponad 900 złotych. Po niedługim czasie dowiedziała się, że konto siostry zostało "przełamane" i wykorzystywał je oszust - dodaje sierźant szt. Jagoda Siennika.
Policjanci apelują: Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy przestrzegać 4 zasad:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
- https://www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/oszustwo-na-zone-i-blika,n,1000336191.html