Naukowcem jakimś to ja nie jestem - mówi skromnie. Ale niewielu jest takich, którzy tak jak 60-letni Stanisław Cuch, wrócili do szkoły po 40 latach. I zdali maturę.
- Zdał i to bez żadnej taryfy ulgowej - zapewniają nauczyciele Zespołu Szkół nr 3 w Puławach. - Jesteśmy dumni z takiego ucznia - dodaje Tomasz Pieńczakowski, zastępca dyrektora ZS nr 3.
Trzy lata temu koleżanka z grupy Anonimowych Alkoholików namówiła go do powrotu do szkoły. - Człowiek w takim wieku już nie ma pamięci jak młodzi, więc bałem się, że nie dam sobie rady. Poza tym myślałem, że takie szkoły są płatne, ale na szczęście się myliłem. Dlatego zapisaliśmy się do liceum dla dorosłych - mówi pan Stanisław.
Lekcje odbywały się trzy razy w tygodniu. - Zeszyty dostałem od nauczycielki za pomoc w sprzątaniu w lasu. Książki też albo dostałem, albo sam dokupiłem, a nawet znajdowałem - opowiada mężczyzna.
Nauczyciele z Zespołu Szkół nr 3 w Puławach mówią, że był wzorowym uczniem. - Zawsze przychodził z butami na zmianę. I w plecaku były wszystkie po-
trzebne książki i zeszyty - chwa-
li ucznia Pieńczakowski.
Problemy były tylko z informatyką. - Nie za bardzo wychodziło stukanie w klawiaturę. Ale pan Stanisław pożyczał ją i trenował po lekcjach - wspomina zastępca dyrektora.
Kilka razy przechodził lekkie załamanie. - Mówił, że ma już dość. Że nie rozumie, że nie może się czegoś nauczyć - opowiadają jego koledzy ze schroniska. - Ale zaraz zabierał się na górę do pokoju, by dalej się uczyć.
Jego koleżanka odpadła. Nie udźwignęła trudów nauki, poza tym znalazła pracę, która kolidowała ze szkołą. Ale on dalej zgłębiał wiedzę. - Szkoda mi było to rzucić, skoro już zacząłem - mówi pan Stanisław. I po trzech latach nauki przystąpił do matury. Wybrał język polski, geografię i rosyjski - mimo że w szkole uczył się angielskiego. Wszystkie egzaminy zaliczył. - Najlepiej poszło mi z geografii, ale jakimś naukowcem to ja nie jestem - mówi skromnie pan Stanisław.
Dobry wynik z geografii może tłumaczyć zamiłowanie do podróży. Wiekowy maturzysta był na pielgrzymce we Włoszech, na Światowych Dniach Młodzieży w Kolonii. Teraz pojechał do Krakowa na spotkanie z Benedyktem XVI. Największym jego marzeniem jest jeszcze wyjazd na spotkanie młodzieży z papieżem w Sydney.
Pan Stanisław nie liczy, że dzięki maturze znajdzie pracę. - Za stary jestem i świadectwo mi w niczym już nie pomoże. Ale nie samym chlebem człowiek żyje. Ja to ciągle mam taki głód wiedzy. Kiedyś jak pracowałem w gospodarstwie i w zimie nie było pracy, to zapisałem się na kurs prawa jazdy. Samochodu nie mam, ale egzamin wtedy zdałem i jestem z tego dumny - wyznaje.
Mimo że pracy nie ma, pan Stanisław nie narzeka na brak zajęć. Dwa razy dziennie pomaga handlarzom z puławskiego targu rozstawiać i składać stragany. Czasami zbiera puszki, pomaga księdzu w pracach gospodarskich przy parafii.
- On jest moim idolem - mówi Włodzimierz Walecz-Majewski, opiekun w schronisku. - Swoim zachowaniem udowadnia, że będąc w takiej trudnej sytuacji życiowej, można aktywnie żyć. Zresztą kilka dni temu pytał, ile kosztowały moje studia. Więc na maturze jego edukacja się chyba nie skończy - śmieje się opiekun.
Z czym na maturze zmagał się pan Stanisław
1. Opisz swoje mieszkanie (!).
2. Powiedz, że zachorowałeś na grypę, źle się czujesz, boli cię głowa i masz katar, a lekarz przepisał ci leżenie w łóżku.
3. Opowiedz o tym, że twoi
rodzice lubią chodzić do teatru.
Oprócz tego trzeba było
przeczytać tekst i odpowiedzieć
na pytania.
J. polski – pisemny
„Odwołując się do odpowiednich utworów literackich wskaż, iż literatura XX wieku spełnia przesłanie Dantego – Oznajmij to ku przestrodze”.
J. polski – ustny
1.Porównaj wizerunek matki w „Bogurodzicy” i „Lamencie świętokrzyskim” .
2. Omów demaskatorski charakter pani Dulskiej z „Moralności Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej.
3. Literatura i film – sojusznicy czy wrogowie? Ustosunkuj się do problemu odwołując się do przykładów.
Geografia – pisemna
1. Przemiany ludnościowe w Polsce po II wojnie światowej.
2. Produkcja energii i jej źródła.
3. W karpackich uzdrowiskach.
Do każdego tematu dołączone były arkusze z tekstami źródłowymi i pytaniami.
Geografia – ustna
1. Wymień następstwa ruchu obrotowego Ziemi.
2. Omów zróżnicowanie rasowe ludności świata.
3. Scharakteryzuj Wyżynę Kielecko-Sandomierską jako krainę geograficzną.