Rewolucyjne zmiany szykują się od nowego roku w lubelskiej komunikacji miejskiej. Sprawdziliśmy linia po linii, jak mogą się zmienić poszczególne trasy.
Planowane zmiany to efekt zbliżającej się do końca budowy autobusowego Dworca Lublin. Taką nazwę oficjalnie będzie nosił obiekt wcześniej roboczo nazywany metropolitalnym. Miał on być gotowy w lipcu ubiegłego roku, ale termin ukończenia prac kilkukrotnie przesuwanoy. Ten ostateczny został wyznaczony na 20 października. Urzędnicy liczą, że nowe centrum komunikacyjne regionu zacznie funkcjonować od nowego roku.
Wtedy też po nowemu miałaby zacząć obowiązywać nowa organizacja komunikacji miejskiej. Głównym celem jej wprowadzenia jest skomunikowanie nowego dworca, ale też – niejako przy okazji – nowych osiedli w różnych częściach miasta, do których autobusy do tej pory nie dojeżdżały.
Zaznaczmy, że jest to dopiero projekt, który na razie trafił do konsultacji społecznych (piszemy o nich na końcu artykułu). Zmian będzie jednak sporo. Według wstępnej propozycji zmienią się trasy ponad połowy linii. Pięć z nich ma zostać zlikwidowanych, pojawić się mogą cztery nowe. Zatem sprawdźmy:
* Linia 1 Likwidacja. Na odcinku od gen. Andersa do centrum handlowego Felicity jej wycofanie ma zrekompensować wydłużenie linii 8. Obsługa komunikacyjna ul. Żeglarskiej ma być z kolei wzmocniona
* Linia 2 Bez zmian.
* Linia 3 Zmiana trasy. Niezmiennie kursować będzie z Dąbrowicy do Gluska przez centrum Lublina. Z al. Kraśnickiej skręci w nieobsługiwany do tej pory odcinek ul. Głębokiej, przy którym w ostatnich latach powstał tzw. kampus zachodni UMCS. Następnie skręci w ul. Sowińskiego i na Al. Racławickich wróci na „starą” trasę.
* Linia 4 Likwidacja. Obsługa komunikacyjna części tej trasy od ul. Poligonowej do centrum ma być utrzymana poprzez zmiany w trasie linii 25. Do Elizówki i Dysa ma natomiast dojeżdżać po zmianach linia 18.
* Linia 5 Zmiana trasy. „Piątka” wciąż ma kursować z Mełgwi przez Świdnik do Lublina, ale swoich kursów nie będzie kończyć na przystanku przy Bramie Krakowskiej. Pojedzie dalej i ulicami Królewską, Zamojską i Lubelskiego Lipca ’80 dojedzie do Dworca Lublin.
* Linia 6 Zmiana trasy. Linia ma kursować w wydłużonej relacji od dotychczasowego przystanku końcowego przy ul. Romera do pętli przy ul. Żeglarskiej w pobliżu Zalewu Zemborzyckiego.
* Linia 7 Zmiana trasy. W rejonie Felina autobusy tej linii ominą ul. Chemiczną jadąc przez al. Witosa.
* Linia 8 Zmiana trasy. Z Krężnicy Jarej ma dojeżdżać do centrum Lublina z ominięciem ulic Okopowej i Lipowej. Przez Stare Miasto, al. Andersa i al. Witosa ma dojeżdżać do przystanku Pancerniaków Felicity, częściowo zastępując wycofywaną linię 1. Raport tego nie uwzględnia, ale jeszcze w tym roku może wydłużyć się podmiejska część trasy „ósemki”. W tej sprawie trwają rozmowy z gminą Strzyżewice, która chce współfinansować kursy do Osmolic.
* Linia 11 Likwidacja. Obsługa komunikacyjna dotychczasowej „jedenastki” ma być zapewniona przez zmienione trasy linii 6, 13 i 32.
* Linia 12 Bez zmian.
* Linia 13 Zmiana trasy. Swoich kursów linia nie będzie zaczynać na pętli przy ul. Choiny, a przy ul. Węglarza. Jadąc przez ulice Związkową, Elsnera i Kompozytorów Polskich na dotychczasową trasę „wskoczy” na rondzie Kilara. Dalej pojedzie po staremu aż do ronda Narodowych Sił Zbrojnych. Tu jednak nie skręci w prawo w ul. Jana Pawła II w kierunku obecnej pętli na osiedlu Poręba, a ulicami Krochmalną, Diamentową i Romera dojedzie do pętli przy ul. Żeglarskiej.
* Linia 14 Bez zmian.
* Linia 15 Bez zmian.
* Linia 16 Bez zmian.
* Linia 17 Trasa zmieniona. Wprowadzone mają zostać wariantowe kursy przez ul. Bursaki.
* Linia 18 Trasa zmieniona. Nie będzie już kursować do pętli przy ul. Choiny. Z al. Spółdzielczości Pracy autobusy tej linii nie będą już skręcać z lewo w ul. Związkową. Pojadą prosto w kierunku Elizówki i Dysa, zastępując wycofywaną linię 4.
* Linia 20 Trasa zmieniona. Pojazdy tej linii ominą fragmenty ulic Kunickiego i Zemborzyckiej, jadąc przez nieobsługiwane dotąd przez komunikację miejską fragment ul. Wyścigowej i ul. Dunikowskiego.
* Linia 21 Likwidacja. Jej ubytek ma zrekompensować m.in. wydłużenie trasy linii 50 do strefy ekonomicznej na Felinie.
* Linia 22 Trasa zmieniona. Linia zostanie wydłużona. Podobnie jak „piątka”, od ul. Królewskiej dojedzie do Dworca Lublin.
* Linia 23 Bez zmian.
* Linia 24 Trasa zmieniona. Podobnie jak linie 5 i 22 z ul. Królewskiej dojedzie do Dworca Lublin.
* Linia 25 Trasa zmieniona. Ta korekta ma zrekompensować pasażerom likwidację „czwórki”. Po dojechaniu do obecnego przystanku końcowego przy ul. Lubelskiego Lipca ’80 ta linia dalej pojedzie trasą: Zamojska – Bernardyńska – pl. Wolności – Krakowskie Przedmieście – Al. Racławickie – al. Sikorskiego – gen. Ducha – Poligonowa.
* Linia 26 Trasa zmieniona. Jedna z najpopularniejszych, kursująca obecnie z ul. Choiny na ul. Gęsią, linii przejdzie poważną zmianę. W północnej części miasta zostanie wydłużona do ul. Koncertowej, zapewniając obsługę komunikacyjną ul. Zelwerowicza. W południowych dzielnicach ominie ul. Armii Krajowej i al. Kraśnicką, jadąc przez ul. Orkana do ul. Roztocze. Stamtąd nie skręci w prawo w kierunku Węglina, tylko w lewo, przez nową część ul. Jana Pawła II, kończąc trasę na pętli przy ul. Granitowej na osiedlu Poręba.
* Linia 27 Nowa linia. Kolejna, która ma zrekompensować likwidację czwórki mieszkańcom osiedli przy ul. Poligonowej. Dojedzie stąd przez Al. Racławickie, ul. Lipową i al. Piłsudskiego do Dworca Lublin.
* Linia 29 Bez zmian.
* Linia 30 Zmiana trasy. „Trzydziestka” niezmiennie będzie kursowała ze Smug w gminie Jastków w okolice powstającego dworca autobusowego (obecnie kończy kursy przy znajdującym się po sąsiedzku dworcu kolejowym Lublin Główny). Nie przejedzie jednak Al. Racławickimi, tylko z al. Warszawskiej na rondzie Honorowych Krwiodawców skręci w prawo w al. Kraśnicką. Następnie przemierzy całą ul. Zana i przez Nadbystrzycką i Muzyczną dojedzie do przystanku końcowego.
* Linia 31 Zmiana trasy. Linia kursująca obecnie z ul. Węglarza na os. Poręba będzie miała wydłużoną trasę do ul. Wróblej na Węglinie.
* Linia 32 Zmiana trasy. W kierunku osiedla Widok zamiast przez ul. Zana i Filaretów pojedzie ul. Nadbystrzycką i Jana Pawła II.
* Linia 33 Bez zmian.
* Linia 34 Bez zmian.
* Linia 35 Bez zmian.
* Linia 36 Bez zmian.
* Linia 37 Zmiana trasy. Linia ma mieć ujednolicony przebieg, w obu kierunkach przez ul. Willową. Jadąc z pętli na Sławinie w stronę ul. Żeglarskiej ominie zatem ulice Zbożową i Warszawską.
* Linia 38 Zmiana trasy. Jadąc przez ul. Jana Pawła II "zahaczy" o pętlę na os. Widok.
* Linia 39 Zmiana trasy. Jadąc z Zadębia ominie odcinek al. Andersa i ul. Lwowską, skręcając w ul. Kalinowszczyzna. Następnie wróci na dotychczasową trasę. W jej dalszej nie wykona już „pętli” wokół osiedla Prusa i Skarpa ulicami Nadbystrzycką, Jana Pawła II i Filaretów. Z Nadbystrzyckiej skręci w prawo w ul. Zana, jadąc tędy w kierunku przystanku końcowego przy ul. Wojciechowskiej.
* Linia 40 Bez zmian.
* Linia 42 Bez zmian.
* Linia 44 Bez zmian.
* Linia 45 Przekształcona w trolejbusową linię 152. Po zmianie numeracji wciąż będzie kursowała z ul. Metalurgicznej na Węglin, ale kursów nie będzie kończyła przy ul. Wróblej, tylko na pętli przy al. Kraśnickiej. Jadąc ul. Orkana na skrzyżowaniu z ul. Roztocze skręci w prawo (obecnie skręca w lewo i dalej nowym odcinkiem ul. Jana Pawła II dojeżdża do pętli), jadąc do al. Kraśnickiej.
* Linia 46 Przekształcona w linię 303. Będzie jedną z trzech tzw. linii przyspieszonych, które mają połączyć północną i południową część Lublina, w godzinach szczytu w dni powszednie kursując co 30 minut. Linia 303 będzie jeździła z ul. Choiny przez ul. Elsnera, wiadukt Poniatowskiego oraz ulice Sowińskiego, Filaretów i Jana Pawła II do pętli przy ul. Wróblej.
* Linia 47 Bez zmian.
* Linia 50 Zmiana trasy. Zostanie wydłużona od przystanku Pancerniaków Felicity do strefy ekonomicznej na Felinie. Ominie jednak część ulic Rataja i Grygowej.
* Linia 52 Zmiana trasy. Kolejna z linii z trasą przedłużoną od ul. Królewskiej do Dworca Lublin.
* Linia 54 Zmiana trasy. Ma być kolejną linią, która pozwoli skomunikować fragment ul. Głębokiej w pobliżu nowej części kampusu UMCS. Wykona dodatkową „pętlę” wokół osiedla Słowackiego, za to nie będzie już jechać przez ul. Zana.
* Linia 55 Bez zmian.
* Linia 57 Bez zmian.
* Linia 70 Zmiana trasy. Zostanie wydłużona o ul. Droga Męczenników Majdanka, Krańcową i Chemiczną. Zmieniona zostanie trasa w obrębie Felina, jak tłumaczą autorzy koncepcji, „celem lepszej komunikacji osiedla”.
* Linia 73 Zmiana trasy. Podobnie, jak w przypadku linii 70, zmiany mają polegać na wydłużeniu trasy na terenie osiedla na Felinie.
* Linia 74 Zmiana trasy. Przez ul. Lipową i Piłsudskiego zostanie wydłużona do obsługi Dworca Lublin. Ominie ul. Okopową i Zesłańców Sybiru.
* Linia 78 Bez zmian.
* Linia 79 Bez zmian.
* Linia 85 Bez zmian.
* Linia 98 Przekształcona z linii „GAJ”.
* Linia 150 Zmiana trasy. Zostanie skrócona do pętli przy al. Kraśnickiej. Nie pojedzie już przez ul. Jana Pawła do ul. Granitowej na os. Poręba.
* Linia 151 Bez zmian.
* Linia 152 Przekształcona z linii 45.
* Linia 153 Bez zmian.
* Linia 154 Zmiana trasy. Zostanie wydłużona od ul. Chodźki do pętli przy ul. Choiny.
* Linia 155 Bez zmian.
* Linia 156 Bez zmian.
* Linia 157 Zmiana trasy. Zostanie wydłużona. Na rondzie Nauczycieli Tajnego Nauczania (koło sklepu E.Leclerc przy ul. Zana) skręci w ul. Bohaterów Monte Cassino i ulicami Armii Krajowej i Jana Pawła II dotrze do pętli przy ul. Granitowej na os. Poręba.
* Linia 158 Bez zmian.
* Linia 159 Bez zmian.
* Linia 160 Zmiana trasy. Jadąc z Choin nie dojedzie już na os. Poręba i ominie ulice Diamentową, Krochmalną, Jana Pawła II, Filaretów i Granitową. Zemborzycką pojedzie prosto, kończąc trasę na pętli przy ul. Żeglarskiej.
* Linia 161 Zmiana trasy. Jadąc z Felina nie pojedzie przez ulice Krochmalną i Nadbystrzycką, tylko Stadionową i Muzyczną. Następnie wróci na swój dotychczasowy przebieg w ciągu ul. Zana, ale tylko do ronda koło Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Stamtąd na dotychczasowy przystanek końcowy przy ul. Granitowej dojedzie zupełnie inną trasą, przez: ul. Filaretów i Jana Pawła II.
* Linia 162 Bez zmian.
* Linia 301 Nowa linia. Jedna z tzw. linii przyspieszonych. Dojedziemy nią z pętli przy ul. Daszyńskiego na Kalinowszczyźnie przez al. Solidarności, Sikorskiego i Kraśnicką oraz ul. Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej i Jana Pawła II do przystanku końcowego przy ul. Granitowej na Porębie.
* Linia 302 Nowa linia. Kolejna „szybka” linia. Ma połączyć pętle przy ul. Choiny na Czechowie z tą na osiedlu Widok na Czubach przez Śródmieście i ul. Nadbystrzycką. Według wstępnego wariantu, w jedną stronę miałaby jechać przez nieskomunikowaną ul. Wieniawską, gdzie ma powstać nowy przystanek. „Wracać” na Czechów ma Krakowskim Przedmieściem, ul. 3 Maja i al. Solidarności.
* Linia 303 Przekształcona z linii 46.
* Linia 904 Likwidacja.
* Linia 912 Bez zmian.
* Linia 917 Bez zmian.
* Linia 922 Bez zmian.
* Linia 923 Przekształcona z linii „Białej”.
* Linia 934 Przekształcona z linii „Zielonej”.
* Linia 950 Zmiana trasy. Planowane dodanie wariantu linii zjazdowej w przypadku zmiany trasy linii 160 na ul. Żeglarską.
* Linia 951 Nowa linia. Propozycja nowej linii zjazdowej dla linii trolejbusowych w przypadku uruchomienia zajezdni trolejbusowej przy ul. Głuskiej.
* Linia N1 Bez zmian.
* Linia N2 Bez zmian.
* Linia N3 Bez zmian.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
26 września projekt zostanie przedstawiony radnym miejskim, a dzień później będzie omawiany z członkami rad dzielnic. Następnie zostanie zaprezentowany podczas otwartych spotkań z mieszkańcami. Odbędą się one:
2 października (poniedziałek) w Szkole Podstawowej nr 58 przy ul. Berylowej (dla dzielnic Czuby Południowe, Czuby Północne, Rury, Węglin Południowy, Węglin Północny, Wrotków i Zemborzyce).
3 października (wtorek) w Zespole Szkół nr 12 przy ul. Sławinkowskiej 50 (Czechów Południowy, Czechów Północny, Konstantynów, Sławin, Sławinek i Szerokie).
4 października (środa) w Szkole Podstawowej nr 23 przy ul. Podzamcze 9 (Hajdów-Zadębie, Kalinowszczyzna, Ponikwoda i Tatary).
11 października (środa) w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Kunickiego 116 (Abramowice, Bronowice, Dziesiąta, Felin, Głusk, Kośminek i Za Cukrownią).
12 października (czwartek) w Ratuszu przy pl. Łokietka 1 (Stare Miasto, Śródmieście i Wieniawa.
Wszystkie spotkania będą rozpoczynać się o godz. 17. Ponadto swoje uwagi mieszkańcy mogą zgłaszać do 13 października za pośrednictwem specjalnego formularza dostępnego na stronie ztm.lublin.eu. Cały projekt zmian w komunikacji miejskiej można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Lublin w zakładce poświęconej konsultacjom społecznym.