Na lubelskim Polesiu powstają zdjęcia do nowego programu TVP „8 wspaniałych”. 200 tys. zł do produkcji ma dołożyć samorząd województwa lubelskiego w zamian za promocję regionu. Pomysł współpracy z telewizją publiczną krytykują radni sejmikowej opozycji – woleliby dać pieniądze na COZL.
O tym, że telewizyjny program zostanie dofinansowany z samorządowych pieniędzy radni sejmiku dowiedzieli się z otrzymywanego przed każdą sesją raportu z prac zarządu województwa lubelskiego. Znalazła się tam informacja o przekazaniu 200 tys. zł z unijnego programu „Marketing Gospodarczy Województwa Lubelskiego II” na promocję regionu w programie „8 wspaniałych”, który ma być emitowany w TVP 1 i TVP Rozrywka oraz na stronie VOD.tvp.pl.
Chcą promować walory turystyczne naszego regionu.
O to, w jaki sposób dofinansowanie programu rozrywkowego przełoży się na promowanie województwa i wzrost konkurencyjności lubelskich firm (to jedno z głównych założeń „Marketingu Gospodaczego”), podczas wczorajszych obrad pytała radna Koalicji Obywatelskiej Bożena Lisowska. W swojej wypowiedzi nawiązała do kontrowersji związanych z projektem ustawy, na mocy której media publiczne mają otrzymać 1,95 mld zł rekompensaty z utraconych wpływów abonamentowych. Dokument w tej sprawie czeka na podpis prezydenta.
– Widzę tutaj bardzo dużą analogię. Rozumiem, że śladem tej decyzji, samorządy też mają dofinansowywać programy telewizji publicznej? – dopytywała Lisowska. I w imieniu sejmikowego klubu KO zaproponowała:
– Zamiast przekazywać 200 tys. na wątpliwej jakości program telewizyjny TVP, przeznaczmy te pieniądze na wyposażenie Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej.
– Ja wiem, że wszystko, co w telewizji publicznej, dla pani jest złe. Niestety, dla większości Polaków tak nie jest – odpowiedział Lisowskiej wicemarszałek Michał Mulawa z PiS. I wytłumaczył, że program ma być emitowany w niedziele w tzw. prime time, czyli czasie najwyższej oglądalności.
– Oglądalność będzie liczona w milionach osób. A co będzie promocyjnego i jak to się przełoży na marekting gospodarczy województwa? Pani radna zapomniała powiedzieć, gdzie ten program będzie kręcony. A będzie kręcony na lubelskim Polesiu, gdzie jego uczestnicy będą przemierzać lasy i miejsca, które mieszkańcom województwa lubelskiego są znane. Ale mieszkańcom Polski nie i chcemy przez to promować walory turystyczne naszego regionu. Gwarantuję, że ekwiwalent marketingowy za te zainwestowane 200 tys. zł będzie dużo wyższy, niż te miliony wydawane w poprzedniej kadencji przez koalicję PO-PSL na wiele innych wydarzeń.
W planach jest dziesięć odcinków
O samym programie na razie wiadomo niewiele. Pod koniec ubiegłego roku TVP zapraszała do udziału w castingach. Poszukiwano ośmiu mężczyzn w wieku 38–49 lat, którzy chcą „zwiększyć swoją atrakcyjność u kobiet, poprawić kondycję fizyczną, zrzucić zbędne kilogramy czy rozprawić z własną nieśmiałością”.
Prowadzącą ma być Marta Manowska, znana z innych produkcji emitowanych na antenie telewizyjnej „Jedynki” w niedzielne wieczory, jak „Rolnik szuka żony” czy „Sanatorium Miłości”. Dziennikarka w jednym z wywiadów zdradziła, że „8 wspaniałych” będzie utrzymanych w konwencji reality show, a na antenę trafi w połowie marca.
O szczegóły związane z emisją i sposobem, w jaki w programie będzie promowane województwo, zapytaliśmy biuro prasowe TVP. Wczoraj nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Jak mówi nam Olga Bartoszewicz, zastępca dyrektora marszałkowskiego Departamentu Promocji, Sportu i Turystyki, zdjęcia do najnowszej produkcji publicznej telewizji już powstają w okolicach Białej Podlaskiej. Uczestników programu będzie można zobaczyć m.in. na bialskiej Akademii Wychowania Fizycznego, siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej w Roskoszy czy Janowie Podlaskim. – Ta część naszego regionu wielu osobom kojarzy się z Podlasiem. Dlatego chcemy m.in. przypomnieć, że są to tereny województwa lubelskiego – tłumaczy Bartoszewicz.
W planach jest emisja dziesięciu odcinków. Przed i po każdym z nich ma być prezentowana plansza z logotypem naszego województwa, a w programie oprócz obrazków z regionu ma także pojawiać się m.in. hasło promocyjne „Lubelskie, smakuj życie!”.