(fot. Maciej Kaczanowski)
O zmianę planów przebudowy ul. 1 Maja apelują do Ratusza aktywiści Lubelskiego Ruchu Miejskiego. Twierdzą, że ulica powinna się stać miejscem do wspólnego spędzania czasu. Ich zdaniem należy tutaj m.in. jeszcze bardziej ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Czy proponowane poprawki są jeszcze możliwe?
Zamieszkała przez 850 osób ul. 1 Maja ma być przebudowana przy okazji budowy dworca między ul. Gazową a Młyńską. Ta inwestycja, szacowana na 300 mln zł, obejmie nie tylko dworzec i towarzyszące obiekty, ale też przebudowę okolicznych dróg, w tym ul. 1 Maja między pl. Dworcowym a pl. Bychawskim.
– Myślę, że da to nowe życie dzielnicy. Natomiast mamy parę wątpliwości – mówi Szymon Pietrasiewicz z Lubelskiego Ruchu Miejskiego, proszącego o poprawki. – W projekcie ulica ma charakter typowo komunikacyjny i transportowy. Chcielibyśmy, żeby była przyjazna, projektowana bardziej empatycznie, z większą czułością i miłością dla dzielnicy, z poszanowaniem jej historii.
Działacze krytykują między innymi nowoczesne oświetlenie, wycinkę pięciu drzew, czy rozmieszczenie ławek. – Naprzeciw parkingów albo fasad – zauważa Magdalena Długosz, działaczka LRM, która jak Pietrasiewicz mieszka przy 1 Maja i chce, by było to miejsce spędzania czasu dla osób w różnym wieku. – Jak nie ma samochodów, dzieci bawią się na ulicy. Również temu powinna ona służyć, powodować, że mieszkańcy wychodzą częściej, rozmawiają, spotykają się ze sobą.
Długosz chce zniesienia podziału na część dla pieszych i pojazdów. – Żeby ulica była wielofunkcyjna, żeby była przestrzeń, w której można ustawić ogródki gastronomii. To funkcja, która przy dworcu będzie bardzo ważna – przekonuje aktywistka. – Nie powinniśmy tego zastawiać słupkami, zajmować samochodami. Zwłaszcza, że w okolicy planowanych jest kilkaset nowych miejsc parkingowych, więc parkingi nie są potrzebne na tej ulicy w tak dużym zakresie.
– Teraz jest około 100 miejsc parkingowych, w projekcie jest 58 – stwierdza Krzysztof Kowalik, działacz LRM, ale nie podaje właściwej jego zdaniem liczby miejsc postojowych. – Być może ta liczba powinna być wypracowana w trakcie rozmów z mieszkańcami i przedsiębiorcami – ocenia Pietrasiewicz, któremu zabrakło takich konsultacji.
Przeprowadzenie konsultacji to jeden ze zgłoszonych dzisiaj postulatów LRM. Aktywiści chcą też odejścia od parkowania prostopadłego na rzecz równoległego, enklaw do wypoczynku, posadzenia roślinności po stronie pl. Bychawskiego, gdzie widzieliby strefę rekreacyjną tylko dla pieszych. – To nie jest duży problem, wiele zmian można prowadzić kosmetycznie w bardzo szybki sposób – przekonuje Kowalik.
Co na to Ratusz? – Na etapie opracowywania koncepcji brane było pod uwagę stworzenie woonerfu – przyznaje Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina. – Jednak analizy wykazały, że realizacja takiej przestrzeni wiązałaby się z koniecznością zmiany kategorii drogi z gminnej na wewnętrzną, co oznaczałoby znaczne ograniczenie dojazdu z posesji i z punktów usługowych do drogi publicznej. Byłoby to wbrew zasadom rewitalizacji.
– Zależało nam, by po rewitalizacji terenu zapewnić komfort i odnowić przestrzeń, a z drugiej strony nie zmieniać funkcjonalności. Brano pod uwagę przede wszystkim dzisiejsze przeznaczenie terenu i działalność małych przedsiębiorców. Zależy nam, by usytuowane tu punkty usługowe, to ok. 100 firm na całym przebiegu ul. 1Maja, mogły działać po zakończeniu rewitalizacji – tłumaczy rzeczniczka.
Ratusz nie zgadza się również z twierdzeniem, że zabrakło tu konsultacji. – Były prowadzone na przełomie listopada i grudnia 2017 roku – podkreśla Duma. Dodaje, że latem 2019 r. mieszkańcy mieli możliwość wglądu i zgłoszenia uwag do dokumentacji w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Rzeczniczka zaprzecza twierdzeniom LRM, że przy 1 Maja staną biało-czerwone słupki. Zapewnia, że projekt przewiduje żeliwne słupki z herbem.
Urząd Miasta deklaruje ponadto, że podczas inwestycji będzie się starał zminimalizować wycinkę drzew. – Jeśli chodzi o dostępność terenów zielonych w najbliższej okolicy, to przypominamy, że trwają prace związane z rewitalizacją jednego z największych obszarów zielonych w Lublinie, czyli parku Ludowego – dodaje rzeczniczka prezydenta.
Przypomnijmy, że przetarg na budowę dworca, towarzyszących mu obiektów i przebudowę dróg jest już w toku. Termin składania ofert wyznaczony jest obecnie na 30 marca.