

Urząd Miasta Świdnik chce uporządkować reklamowy chaos w mieście. Do końca wakacji ma zostać powołany specjalny zespół złożony m.in. z urzędników, architekta i przedstawiciela przedsiębiorców, który przygotuje projekt uchwały krajobrazowej

Jeśli chodzi o wieszanie reklam, jest absolutna dowolność, wolna amerykanka – przyznaje Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika ds. inwestycji i rozwoju. – Reklamy są umieszczane na domach, płotach, a nawet drzewach. Są banery, które bardzo długo wiszą i nikt ich nie ściąga. Ich wygląd pozostawia wiele do życzenia.
W niektórych sprawach związanych z ustawieniem reklam interweniowali strażnicy miejscy. – Otrzymywaliśmy informacje, że jakaś reklama ogranicza widoczność czy utrudnia ruch. Dotyczyło to okolic skrzyżowań albo przejść dla pieszych – mówi Janusz Wójtowicz, komendant StrażyMiejskiej w Świdniku. – Nasze sugestie były natychmiast uwzględniane i nie było konieczności karania kogokolwiek mandatem.
Urząd Miasta Świdnik rozpoczął już prace związane z uporządkowaniem reklam, o czym za pośrednictwem Facebooka poinformował burmistrz miasta Waldemar Jakson.
„Od reklamowego chaosu na ulicach aż bolą oczy! Jeśli macie podobne wrażenie, to zróbmy z tym porządek!” – czytamy na profilu burmistrza Świdnika. „Rozpoczynamy prace nad uchwałą krajobrazową, najpierw konsultacje z mieszkańcami i utworzenie specjalnego zespołu.”
W skład zespołu, który ma powstać do końca sierpnia, wejdą m.in. urzędnicy. – Będą to pracownicy Wydziału Infrastruktury i Zamówień Publicznych, ponieważ urzędnicy ci zajmują się reklamami na terenach należących do miasta. Na reklamy na prywatnym terenie wpływu nie mamy – mówi Marcin Dmowski. – Do współpracy chcemy zaprosić także przedstawiciela Rady Przedsiębiorców, a także architekta, urbanistę. W zespole znajdą się również prawnicy urzędu.
Zespół ma przygotować projekt uchwały krajobrazowej. – Przygotowując ten projekt będziemy opierać się na doświadczeniu innych samorządów. Np. Konstancin-Jeziorna przygotował już taką uchwalę, którą z powodzeniem udało się temu samorządowi wprowadzić. I dodaje: Uchwałę krajobrazową musimy tak przygotować, aby nie było to martwe prawo, żeby zapisane w uchwale regulacje były rzeczywiście przestrzegane.
Projekt uchwały będzie konsultowany z mieszkańcami. „Bardzo dobry pomysł” – komentuje temat pod wpisem burmistrza miasta pani Kamila, która podaje też konkretne lokalizacje. „Bardzo dobry pomysł, ale oby nie skończyło się na pomyśle – dodaje pani Irena. „Trzymam kciuki, oby pomysł doszedł do skutku.”
Prace nad uchwałą krajobrazową mają objąć też plakaty i billboardy wyborcze jak też szyldy.
