Wojewoda lubelska przekazała dziś długo oczekiwane pozwolenia na budowę portu lotniczego w Świdniku. Jutro władze spółki podpiszą pierwsze umowy z wykonawcami lotniska. W przyszłym tygodniu budowa ma ruszyć pełną parą.
Pozwolenie na budowę otwiera drogę do wszystkich zablokowanych do tej pory etapów inwestycji, począwszy do wycinki lasu, przez prace budowlane, skończywszy na procedurze wywłaszczeniowej.
– Teraz to wszystko będzie mogło toczyć się równolegle – zapowiada Krzysztof Grabczuk, marszałek województwa. I wylicza: – Mamy rozstrzygnięte 4 pierwsze przetargi na budowę o wartości 55 mln zł, kolejne 2 przetargi o wartości 93 mln zł czekają na rozstrzygnięcie, uzgodniliśmy już wycinkę lasu. Marzenia o lotnisku wreszcie się urzeczywistniają.
Według najnowszych szacunków lotnisko ma kosztować 350 mln zł. Około 200 mln zł zapewnia Regionalny Program Operacyjny (połowę finansuje unia, a połowa to wkład własny samorządów). Resztę mają dołożyć akcjonariusze, a brakujące 180 mln zł spółka chce pozyskać z emisji obligacji.
Kamień węgielny pod lotnisko ma jeszcze w tym miesiącu uroczyście wmurować premier Donald Tusk.
1999 rok
Powstanie spółki Port Lotniczy Lublin SA, która miała wybudować pasażerski port lotniczy dla małych samolotów do 60 osób. Akcjonariuszami zostały lubelskie samorządy i przedsiębiorcy.
2004
Powstanie spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Lublin Niedźwiada SA mającej wybudować regionalny port lotniczy w Niedźwiedzie. Jej akcjonariuszami to 25 samorządów Lubelszczyzny.
2005
Sejmik województwa wyraził zgodę na nabycie przez województwo działek w gminach Niedźwiada i Ostrówek pod budowę portu lotniczego.
2007
Zmiana zarządu województwa z PSL na PO–PIS. Decyzja o budowie lotniska w Świdniku i wycofanie się z Niedźwiady. Wpisanie inwestycji do Regionalnego Programu Operacyjnego.
2008
Powstanie projektu lotniska w Świdniku, wykup gruntów pod budowę.
2010
Decyzja środowiskowa dla lotniska w Świdniku, pozwolenie na budowę.