- Pamiętajmy o bezpieczeństwie - apelują lubelscy policjanci, którzy opublikowali statystyki, dotyczące tragicznych wypadków z udziałem motocyklistów i rowerzystów
Główne przyczyny wypadków od lat są niezmienne: zbyt szybka jazda, wymuszanie pierwszeństwa, nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. W sumie 2018 roku na drogach województwa lubelskiego doszło do 1217 wypadków, w których 179 osób zostało zabitych, a 1287 doznało obrażeń.
W tej statystyce są także wypadki z udziałem motocyklistów i rowerzystów. Wiele wypadków nie było z ich winy. Nie zmienia to jednak faktu, że kończyły się tragicznie dla kierowców jednośladów. Można im było zapobiec.
W 2018 roku w wypadkach drogowych uczestniczyło 127 motocyklistów. 18 z nich zginęło, a 108 zostało rannych. Sami motocykliści byli sprawcami 48 wypadków. Motocykliści będący pod wpływem alkoholu spowodowali 7 wypadków. Główną przyczyną wypadków, do których doszło z winy motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Policjanci apelują o wolniejszą jazdę. Podkreślają, że niektórzy motocykliści rzadko kiedy używają kierunkowskazów. Przypominają, że znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc, musimy zadbać o to, żeby być widocznym.
- Zamiast kupować czarny kask warto wybierać jasny. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze. Uważajmy na pieszych. Przepuszczajmy na pasach przechodniów, pokażmy wszystkim, że motocykliści potrafią się zachować kulturalnie - apeluje policja.
Wypadki rowerzystów
Z kolei rowerzyści uczestniczyli w ubiegłym roku w 174 wypadkach. 13 osób poniosło śmierć, a 167 doznało obrażeń. Sami rowerzyści byli sprawcami 83 wypadków. Cykliści będący pod wpływem alkoholu byli sprawcami 10 wypadków. Głównymi przyczynami wypadków, do których doszło z winy rowerzystów było: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie.
Prawidłowo wyposażony rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne; z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe - mogą być na stałe przymocowane do roweru lub umieszczane na odzieży rowerzystów. Odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co, oczywiście bardziej bezpieczni.
Prawo o ruchu drogowym nakłada na rowerzystę obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Przepisy pozwalają rowerzyście jechać po chodniku, gdy: opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi, co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów oraz warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Przy czym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.