Od niedzieli pociągi dalekobieżne zatrzymują się na nowym przystanku kolejowym Lublin Zachodni na wysokości dzielnicy Czuby. To ułatwienie dla tysięcy mieszkańców miasta, mimo że nadal brakuje dogodnego dojazdu do nowego peronu, który zresztą nie został jeszcze w pełni wykończony.
– To prawda, że już jeżdżą? – upewniał się mężczyzna, który wczoraj w południe przyszedł z żoną i dziećmi, by popatrzeć na pociąg do Bydgoszczy. Czekali wytrwale, choć przyjazd opóźnił się o ponad 20 minut. Jadący z Chełma TLK Kochanowski świecił pustkami i nikt się nie dosiadł, pociąg został za to obfotografowany przez liczne grupy rodzinnych spacerowiczów, których było prawdopodobnie więcej niż podróżnych w wagonach.
Równie pusty był wracający z Wrocławia IC Dąbrowska, z którego na Lublinie Zachodnim wysiadł tylko jeden pasażer, co raczej nie dziwi, bo epidemia nie sprzyja podróżom. Także ten pociąg „pozował” do zdjęć, a po drodze wzdłuż peronu spacerowało więcej ludzi niż po wymarłym deptaku w centrum miasta.
Tak przywitane zostały jedne z pierwszych pociągów dalekobieżnych, w które można było wsiąść na nowym przystanku Lublin Zachodni. Przystanek otwarto już w połowie grudnia, ale do wczoraj stawały tu tylko pociągi regionalne. Teraz nie trzeba już jeździć na Dworzec Główny, aby wyruszyć w podróż do Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Wrocławia, Katowic, Szczecina, Zielonej Góry, Radomia, Kielc, Zamościa oraz Hrubieszowa.
Sam przystanek nie jest jeszcze w pełni wykończony. Robotnikom pozostał do zbudowania m.in. fragment wiaty osłaniającej przed deszczem część 400-metrowego peronu.
– Wykonawca w kilkanaście dni ma zakończyć całość prac – deklaruje Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na której zlecenie zbudowano przystanek.
Peron powstał przy okazji przebudowy linii łączącej Lublin z Warszawą. Przebudowa jeszcze trwa, więc między Lublinem a Dęblinem pociągi jeżdżą po jednym torze, drugi jest wciąż układany i według deklaracji PKP ma być otwarty w drugiej połowie roku. Dłużej potrwają prace na peronach Lublina Głównego. – Tu budowany jest peron nr 2 – informuje Siemieniec. Potem prace przeniosą się na przyległy do dworca peron 1.