Prezenty nie zawsze cieszą. Zwłaszcza gdy już po godzinie użytkowania odmawiają posłuszeństwa, radykalnie zmieniają swe właściwości po pierwszym praniu, stwarzają zagrożenie dla otoczenia, słowem - gdy po dochodzimy do wniosku, że są… do niczego.
• reklamacji podlega nie tylko towar wadliwy, ale również towar niezgodny z umową
• towar niezgodny z umową oznacza brak właściwości czy cech określonych w umowie, brak zgodności z opisem, wzorem czy próbką
• istotne jest ustalenie, czy taka niezgodność istniała w chwili zakupu
• za wady powstałe z winy klienta sprzedawca nie odpowiada
• sprzedawca może wykazać, że nie wiedział o zapewnieniach zawartych w reklamie lub oznakowaniu towaru (np. gdy powołujemy się na zagraniczną reklamę)
• na reklamację mamy dwa lata, jednak w przypadku stwierdzenia wady, musimy ją zgłosić w ciągu dwóch miesięcy
• sprzedawca ma dwa tygodnie na odniesienie się do zgłoszonej reklamacji; brak odpowiedzi oznacza akceptację
• czas na rozpatrzenie reklamacji nie oznacza jednak terminu naprawy czy wymiany towaru.
(hap)
Gdy prezent jest dobry, ale się nie spodobał
Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie:
Przy towarze, który nie ma żadnych wad, nie ma podstaw prawnych, które pozwalałyby na jego zwrot. Klient może liczyć tylko i wyłącznie na dobrą wolę sprzedawcy.
W przypadku wątpliwości powinniśmy się indywidualnie z nim umawiać. Dzięki takim wcześniejszym ustaleniom jesteśmy świadomi swoich możliwości i z góry wiemy, czy będzie możliwość zwrotu. Są to jednak tylko ustalenia wewnętrzne, bo oficjalnych norm nie ma.
Co klient może, a sprzedawca musi?
• sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy w każdej sytuacji
• w przypadku, gdy możliwa jest naprawa albo wymiana towaru (wybór należy do klienta), nie możemy żądać zwrotu pieniędzy za wadliwy towar
• sprzedawca nie musi wymieniać towaru na nowy, gdy nie jest to możliwe bądź udowodni, że wymaga to poniesienia nadmiernych kosztów
Gdy prezent jest dobry, ale się nie spodobał
Zbigniew Paczwa, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie
Jest mnóstwo klientów, którzy nie znają przysługujących im praw. Kontaktują się z nami, by się upewnić, czy sprzedawca postąpił uczciwie, nie chcąc przyjąć zwrotu towaru pełnowartościowego, który nie przypadł obdarowanemu do gustu.
Narzekają, że zostali oszukani. Staramy się im wyjaśnić przepisy i uświadomić, że nie zawsze przysługuje im prawo zwrotu.
Dobry sprzedawca przyjmie niechciany towar. Bo klient zapamięta przychylną obsługę - i wróci.
Jak zwrócić towar kupiony przez internet
Zasady zwrotów przy sprzedaży na odległość określa Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z 2 marca 2000 r. Stanowi ona m.in.. że:
• przy tego typu zakupach mamy możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego i zgodnego z umową
• zwrotu możemy dokonać bez względu na stanowisko sprzedawcy (inaczej niż w przypadku sprzedaży bezpośredniej), bez konieczności negocjacji
• na zwrot mamy 10 dni
• przed upływem tego terminu trzeba wysłać list polecony z informacją o rezygnacji z towaru
• termin jest liczony od dnia otrzymania produktu przez kupującego