Od 2 sierpnia 2021 r. do warstwy graficznej dowodu osobistego powróci podpis posiadacza, natomiast w warstwie elektronicznej zamieszczane będą odciski palców.
W poniedziałek Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz Marek Zagórski, sekretarz stanu w KRPM przedstawili zmiany w ustawie o dowodach osobistych.
Zmiany mają związek z przepisami unijnymi.
– Termin wejścia w życie rozporządzenia to 2 sierpnia 2021 r. Wszystkie państwa członkowskie muszą być przygotowane, aby wtedy wprowadzić to rozporządzenie w życie – poinformował Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w MSWiA.
Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji podkreślił, że dzięki wprowadzeniu drugiej cechy biometrycznej (tj. odcisków palców), zwiększy się bezpieczeństwo nowych dokumentów. Konieczne stanie się jednak pobranie odcisków palców w urzędzie. Procedura będzie podobna do tej przeprowadzanej przy składaniu wniosku i odbieraniu paszportu.
Dla osób, które nie będą mogły udać się do urzędu gminy, aby oddać odciski palców, nowe regulacje przewidują możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników. – Na terenie każdego powiatu będzie taka mobilna stacja. Do osób, które nie mogą wyjść z domu, przyjedzie urzędnik z komputerem i zestawem do pobierania odcisków – powiedział wiceminister Paweł Szefernaker.
Przepisy unijne zobowiązują również Polskę do uzupełnienia warstwy graficznej dowodu osobistego o podpis posiadacza. Podpis będzie znajdował się na awersie dokumentu. Na awersie w prawym górnym rogu karty dodany zostanie też dwuliterowy kod państwa na tle niebieskiego prostokąta (symbol UE).
Marek Zagórski, sekretarz stanu w KRPM zaznaczył, że już około 5 milionów Polaków używa dowodu z warstwą elektroniczną. Tyle dokumentów wydano przez dwa lata od wejścia e-dowodów. W tym roku 1,5 mln Polaków powinno wymienić dowód z powodu upływu terminu jego ważności. Kolejne 360 tys. osób kończy w tym roku 18 lat.
Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy (przed 2 sierpnia 2021 r.) zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. – Nie będzie zatem konieczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów – zapewnił wiceszef MSWiA.