Wiele sprzętów rolniczych można wypożyczyć – od drobniejszych maszyn po kombajny. Ale bez własnego ciągnika rolniczego gospodarstwo nie może funkcjonować. Jest on niezbędny w polu, w sadzie, ale też przy części prac leśnych, drogowych i budowlanych – a zatem przez cały rok. Przy tak intensywnej eksploatacji awarie są nieuniknione. Co w ciągnikach rolniczych psuje się najczęściej i w jakie części zamienne warto się zaopatrzyć, żeby móc dokonać szybkiej naprawy?
Sprzęgło ciągnika – dlaczego się psuje?
Podobnie jak w samochodzie, w ciągniku sprzęgło odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego i mocy. Występujące w trakcie tego procesu tarcie jest naturalne i pożądane, ponieważ zmniejsza straty energii. Z drugiej strony oznacza to oczywiście szybsze zużycie części.
Najczęściej trzeba wymieniać tarcze wraz z okładzinami – kiedy te szwankują, ciągnikowi zaczyna brakować mocy. Na szczęście jest to wyraźnie odczuwalne przez operatora, który może bez problemu samodzielnie zdiagnozować usterkę.
Bardziej problematyczne są awarie nagłe i niespodziewane, wynikające z błędów konstrukcyjnych albo z nieprawidłowego użytkowania ciągnika. Zerwanie tarczy czy rozwarstwienie okładziny wymagają natychmiastowej interwencji. Wszystkie elementy niezbędne do drobnych i poważniejszych napraw znajdziesz na https://lebko.pl/11-technika-napedowa.
Usterki skrzyni biegów w ciągniku
Awarie skrzyni biegów najczęściej wynikają z niechlujnego przerzucania biegów, jak również z braku oleju, jeśli zapomnieliśmy o jego uzupełnieniu. Warto pamiętać, że o ile w sprzęgle tarcie jest potrzebne, to w skrzyni biegów może ono błyskawicznie uszkodzić cały układ. To dlatego część zębatek pracuje w całkowitym zanurzeniu – a przynajmniej powinna.
Jeśli dostrzegamy jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu ciągnika (np. spadek mocy, „ślizganie się” sprzęgła, opory na skrzyni biegów, nienaturalne odgłosy i zapachy) – niezwłocznie trzeba zatrzymać pojazd i dokonać jego inspekcji. Poruszanie się niesprawnym ciągnikiem na krótko pozwoli zachować tempo prac, ale wkrótce doprowadzi do poważniejszych usterek i wyłączy maszynę z użytkowania na dni, a nawet tygodnie.
Ładowacz czołowy – co może się zepsuć?
Dodatkowy osprzęt do ciągnika decyduje o jego przydatności do różnych prac. Do urządzeń, które muszą bezwzględnie znaleźć się na wyposażeniu, należy ładowacz czołowy, który sprawdza się w niezliczonej ilości zastosowań – w polu, przy zabudowaniach gospodarczych, w sadzie czy w lesie.
Przede wszystkim należy pamiętać o jego bezpiecznym użytkowaniu – producent podaje wartość nominalnego udźwigu nie bez powodu, nie należy więc nadmiernie przeciążać urządzenia. Trzeba przy tym pamiętać, że udźwig musi iść w parze z dopuszczalnym naciskiem na przednią oś, która w starszych modelach najczęściej nie jest bardzo wysoka.
Jeśli przypilnujemy tych parametrów, ładowacz okazuje się sprzętem bardzo wytrzymałym. Najczęściej wymiany wymagają drobiazgi – zęby z tulejami, haki czy nakrętki – wszystkie dostępne na https://lebko.pl/16-technika-ciagnikow-technika-pojazdowa.
Niesprawna instalacja elektryczna – co mogło się zepsuć?
Starsze modele ciągników są znane z dość często występujących problemów z instalacją elektryczną. Część z nich to tylko irytujące drobiazgi – jak spalona kontrolka czy niesprawny przełącznik. Inne mogą natomiast utrudniać wykonywanie prac albo też świadczyć o poważniejszych usterkach.
Najgorsze z punktu widzenia operatora są awarie rozrusznika, które w praktyce mogą unieruchomić ciągnik (mimo że diesel nie potrzebuje do pracy prądu). Niebezpieczne jest też poruszanie się bez świateł (nawet jeśli trasa nie obejmuje dróg publicznych). Zawsze warto także mieć oko na parametry, takie jak ciśnienie oleju.
Gdzie kupować części do ciągnika?
Najwygodniej jest zaopatrywać się w części u jednego, sprawdzonego dostawcy. Dzięki temu nie trzeba już biegać po składach za każdym razem, kiedy dojdzie do usterki. Żyjemy w coraz większym tempie, więc oczekujemy, że wszystkie elementy dostaniemy w jednym miejscu. Zwłaszcza w sklepach stacjonarnych może być to problematyczne – ekspozycja zabiera sporo miejsca, nie wszyscy mają też odpowiednio duże magazyny.
Postaw na polski sklep internetowy https://lebko.pl/. Jego główną zaletą jest wysoka dostępność części, a także możliwość wyboru. Dystrybutor oferuje części oryginalne, jak również zamienniki, pochodzące wyłącznie ze sprawdzonych źródeł. Kolejnym atutem jest szybki czas dostawy – co jest szczególnie istotne, gdy do awarii doszło w środku prac.