Długo wyczekiwana Biała Księga Budowy i Remontów Dróg jest już gotowa. Była to jedna z obietnic wyborczych prezydenta Michała Litwiniuka (PO).
Specjalnie powołany do tego zespół (m.in. radnych i urzędników) przez kilka miesięcy pracował nad wyborem dróg. Podzielono je na dwie kategorie: podstawowe i uzupełniające. Plan ich budowy i remontu rozpisano na całą kadencję.
– Na ponad 300 kilometrów dróg w mieście, ok. 50 kilometrów to drogi gruntowe – zwraca uwagę prezydent. Zespół ustalił że corocznie rada miasta będzie przeznaczać minimum 3 mln zł na budowę dróg osiedlowych. Na przykład, w tym roku w budżecie zabezpieczono 5,5 mln zł na ten cel.
Drogi podstawowe to te istotniejsze na mapie komunikacyjnej miasta. Które z nich doczekają się remontu? Na pewno ulice: Sidorska, Akademicka, Podmiejska, Armii Krajowej, Warszawska oraz Kościuszki. O remont Podmiejskiej zabiegała m.in. pobliska szkoła społeczna, a w sprawie Sidorskiej interweniowali przedsiębiorcy, którzy mają tam posadowione swoje zakłady.
– Jeżeli chodzi o ulicę Armii Krajowej, to wybudowany będzie kilometrowy odcinek do skrzyżowania z ulicą Francuską. W tym roku zabezpieczyliśmy 1,4 mln zł na fragment 200-metrowy – zaznacza Litwiniuk. – Inwestycję realizować będziemy wspólnie z deweloperami, którzy budują tam swoje osiedla – podkreśla prezydent.
Natomiast jeśli chodzi o Warszawską, to kolejny odcinek jest w budowie. A na ostatni etap, miasto złożyło wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. W sumie to sześć ulic, których przebudowę oszacowano na 56 mln zł.
Druga kategoria to drogi uzupełniające, a więc przede wszystkim te mniejsze, osiedlowe. W tym roku remontu doczekają się ulice Nartowskiego, Lisia, Furmana oraz Sobolowa. W całej kadencji, urzędnicy chcą poprawić stan aż 17 takich dróg. Wartość tych robót oszacowano na 12, 5 mln zł.
Skąd pieniądze? – Oprócz dostępnych środków z budżetu miasta, będziemy zabiegać o dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych, z budżetu państwa i z Unii Europejskiej – zapowiada prezydent. – Wiemy, że okres jednej kadencji nie wystarczy, aby zaspokoić wszystkie potrzeby – zastrzega Litwiniuk. Większość ulic ma być wykonana w pełnej technologii.
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku do użytku oddano największą inwestycję drogową w 2019 roku – ulicę Koncertową wraz z rondem.