Europa naciska: dostosujcie tory, by można było u was jeździć szybciej. I na trasie Siedlce– Terespol będzie po europejsku – czyli 160 km na godzinę.
Ze znaczącym opóźnieniem, ale w końcu na odcinku Siedlce–Terespol rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej E-20. Jerzy Polaczek, minister transportu, ogłosił w miniony weekend, że rusza przebudowa tego odcinka, tak ważnego dla europejskiego korytarza łączącego torami Berlin z Moskwą.
Od lat partnerzy europejscy naciskają, aby w Polsce dostosować linie kolejowe do jazdy pasażerskich pociągów z prędkością 160 km na godzinę i towarowych 120 km na godzinę. Tak można pędzić od Warszawy do Siedlec. Teraz kolej na Podlasie.
Obecnie maksymalna prędkość, jaką mogą rozwijać pociągi na tym odcinku, to 80 km na godzinę. Tory i ich infrastruktura są w złym stanie technicznym, choć kursuje dziennie po nich 40 pociągów pasażerskich i 25 towarowych.
Już podpisany został kontrakt na realizację pierwszego etapu z Siedlec do Łukowa. Roboty zaczną się w sierpniu. Obejmą modernizację nawierzchni torowej, podtorza i odwodnienia oraz przebudowy peronów. Przebudowywane będą lub likwidowane niektóre przejazdy oraz budowane drogi objazdowe. Koszt trwających 20 miesięcy prac wyniesie prawie 50 mln euro.
– Na odcinku Siedlce–Łuków panuje niewielki ruch. Modernizacja będzie przebiegać spokojnie. Pociągi towarowe pojadą bowiem obwodnicą kolejową z Łukowa do Skierniewic. Dopiero od 2007 roku będziemy modernizować jednocześnie trzy dalsze odcinki z Łukowa do Terespola – zapowiada Andrzej Kmiecik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Siedlcach.
Inwestycje kolejowe dotkną też kierowców. W Białej Podlaskiej pod koniec roku będą remonty dwóch przejazdów. Chodzi o te przecinające ul. Lubelską i Łomaską, bo teraz pociągi muszą tam bardzo zwalniać.
– W czasie prac remontowych jeden przejazd drogowy może być w ogóle zamknięty, a na drugim zablokowana zostanie najpierw jedna, a później druga połówka jezdni – mówi Rudolf Somerlik, dyrektor gabinetu bialskiego prezydenta.
Szybka E–20
do Terespola kosztować ma
217 mln euro.
• Do 2010 roku mają być wykonane linie i szlaki z peronami.
• Do 2013 roku zmodernizowane stacje i dworce kolejowe.