

Czy w miejscu sklepów na rogu ul. Wolskiej i Drogi Męczenników Majdanka powinny stanąć nowe bloki mieszkalne? O taką zmianę przeznaczenia terenu zabiegali u władz miasta prywatni inwestorzy, w tym spółka, do której należy położone tutaj nieduże centrum handlowe. Urzędnicy uznali, że mieszkania to kiepski pomysł.

Na wybudowanie tutaj mieszkań nie pozwala obowiązujący plan zagospodarowania terenu, który przeznacza ten obszar pod zabudowę usługową. Do Urzędu Miasta trafiło dotychczas kilka próśb o zmianę przeznaczenia nieruchomości i umożliwienie budowy bloków wielorodzinnych.
Już dzisiaj Rada Miasta ma głosować nad zgodą na rozpoczęcie prac nad zmianami w planie, jednak zgoda nie będzie dotyczyć terenów u zbiegu ul. Wolskiej i Drogi Męczenników Majdanka. Miejscy planiści uznali, że mieszkania w tym miejscu to fatalny pomysł.
Za głośno
– Zgoda na budynki mieszkaniowe byłaby skazywaniem ich lokatorów na koszmar – wyjaśnia Małgorzata Żurkowska, główny urbanista miasta. – Z jednej strony tego terenu są tory kolejowe, z drugiej dwie ruchliwe ulice obwieszone liniami trolejbusowymi. Taki obszar nadaje się głównie na funkcje usługowe. Bo czym innym jest spędzić osiem godzin w takich warunkach, a czym innym mieszkać.
Skrzyżowanie Drogi Męczenników Majdanka z ul. Wolską, Łęczyńską i Fabryczną jest jednym z bardziej obciążonych ruchem samochodowym węzłów komunikacyjnych. Według oficjalnych pomiarów z jesieni ubiegłego roku w porze popołudniowego szczytu (między godz. 15 a 16) przejeżdża tędy nawet 3 000 pojazdów na godzinę.
12 pięter
Wpływające do Ratusza wnioski o zmianę przeznaczenia tego terenu dotyczyły nie tylko zgody na budowę mieszkań. Inwestorzy oczekiwali również zgody na przesunięcie linii zabudowy praktycznie do samej ul. Wolskiej a nawet dojazdu do nowych bloków bezpośrednio z Drogi Męczenników Majdanka. Zabiegali także o zgodę na zdecydowanie wyższe budynki, sięgające nawet 55 metrów. W jednym z wniosków mowa jest o 13 kondygnacjach nadziemnych.
Również na to nie zgodzili się miejscy planiści. – W najbliższym sąsiedztwie mamy taką perełkę jak kościół pw. św. Michała Archanioła – mówi Żurkowska i podkreśla, że to właśnie zabytkowa świątynia powinna być głównym akcentem w architekturze tego miejsca.
Ratusz odrzucił też prośby o zgodę na ustawianie billboardów u zbiegu Wolskiej i Drogi Męczenników Majdanka. Nie uległ ponadto wnioskom o to, by wykreślić z planu zagospodarowania zakazu stosowania elewacji z blachy trapezowej. Według urzędników sąsiedztwo zabytkowego kościoła nie jest odpowiednim miejscem na stosowanie „niskiej jakości i estetyki materiałów elewacyjnych”.
Na to się zgadzają
Dziś Rada Miasta ma zezwolić planistom na rozpoczęcie prac nad zmianą planu zagospodarowania kilku skrawków terenu w rejonie ul. Łęczyńskiej:
• Przy ul. Przyjaźni firma Orange Polska chce zgody na budownictwo wielorodzinne w pobliżu dawnej centrali telefonicznej. Ratusz skłonny jest się na to zgodzić, ale pod warunkiem, że zachowana zostanie bryła centrali wpisanej do gminnej ewidencji zabytków. • Przy Firlejowskiej prywatny właściciel działki przeznaczonej dzisiaj pod budownictwo jednorodzinne wolałby przeznaczyć ziemię pod zabudowę usługową.
• Przy Firlejowskiej jeden z deweloperów prosi o zmianę dopuszczalnych parametrów wydzielanych działek budowlanych umożliwiającą bardziej racjonalne wykorzystanie gruntu.
• Urbaniści z Urzędu Miasta mają także ocenić, czy możliwe są zmiany przeznaczenia terenów w pobliżu ul. Krzemionki.