Miasto szuka firmy, która przebuduje dworzec tak, by można było w nim zamontować schody ruchome z podziemnego parkingu do głównego holu. Prace trzeba będzie prowadzić bardzo ostrożnie z powodu ryzyka rozszczelnienia konstrukcji.
To nie będzie duża przeróbka, ale będzie wymagała ingerencji w najważniejszy element budynku, czyli jego płytę denną. To najniżej położona część na parkingowej kondygnacji -1, pod którą jest już tylko grunt oraz wody gruntowe.
Planowana przebudowa zakłada wykonanie w żelbetowej płycie dwóch prostokątnych zagłębień (1,61 na 4,5 m każde) na urządzenia techniczne dla kompletu schodów ruchomych. Mają one umożliwić wjazd z podziemnego parkingu bezpośrednio do holu głównego dworca oraz zjazd z budynku na parking.
Żelbetowa płyta, w którą trzeba się wgryźć maszynami, leży na głębokości 5 m poniżej poziomu terenu i ma grubość 120 cm.
Planowane prace mają polegać na wykonaniu w konstrukcji dwóch „przegłębień” sięgających 97 cm w głąb płyty. Tak znacznie pocieniona żelbetowa konstrukcja ma być wzmocniona taśmami węglowymi o wysokiej wytrzymałości i posadzką z żywicy. W projekcie „przyjęto, że zabierze to około 1 cm grubości”.
Autor projektu tych prac przekonuje, że tak znacząca ingerencja w płytę denną budynku nie powinna zagrozić jej szczelności. A warto przypomnieć, że jednym z zadań płyty jest ochrona dworca przed naporem wód gruntowych.
– Płyta podlega parciu wody o ciśnieniu około 2,3 m słupa wody – czytamy w projekcie przeróbki. – Ciśnienie takie nie stwarza zagrożenia w postaci wyparcia, tj. wyłamania żelbetowego dna przegłębienia. Pod płytą fundamentową wykonana została hydroizolacja z mat bentonitowych, stanowiąca dostateczną ochronę przed przeciekami wody do wnętrza budynku.
W dokumentacji znalazło się zastrzeżenie, że prace należy prowadzić „szczególnie ostrożnie, starając się minimalizować prawdopodobieństwo przebicia dna”.
– Przy poprawnym wykonaniu zagłębień nie przewiduje się możliwości wystąpienia rozszczelnienia płyty fundamentowej – twierdzą projektanci.
Dlaczego przy projektowaniu dworca nie przewidziano od razu zagłębień pod urządzenia schodów ruchomych? Ratusz tłumaczy sytuację „rozbieżnościami w dokumentacji branży konstrukcyjnej i architektonicznej, które wystąpiły na poziomie projektowania”.
W środę Zarząd Dróg i Mostów ogłosił przetarg na wykonanie prac przy żelbetonowej płycie. Na oferty od potencjalnych wykonawców będzie czekać do 1 grudnia.
Przy wyborze wykonawcy miasto ma się kierować w 60 proc. ceną, zaś w 40 proc. oferowaną gwarancją, nie krótszą niż trzyletnia. Najwięcej punktów będzie można dostać za pięcioletnią gwarancję, a firma, która zaoferuje dłuższą niż pięcioletnia nic w ten sposób nie ugra.