Niemal w każdej klasie chełmskich szkół podstawowych w ławce siedzi dziecko nadpobudliwe psychoruchowo. Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu. Ma problemy z koncentracją. Do tego nie potrafi powstrzymać swojej impulsywności. Z myślą o tym, aby podpowiedzieć nauczycielom jak rozpoznać takie dzieci, a rodzicom pomóc w ich wychowywaniu, zorganizowano w Chełmie konferencję "Nadpobudliwe dziecko wyzwaniem dla oświaty i medycyny”.
Niestety, tylko nikły procent nauczycieli w naszym regionie potrafi pracować z dzieckiem z nadpobudliwością, zwaną zespołem ADHD. Znacznie poważniejszym problemem jest jednak brak wiedzy na temat objawów tego zespołu. Dziecko nadpobudliwe zwykle odbierane jest jako niegrzeczne, niezdyscyplinowane, nie reagujące na polecenia, nawet agresywne. Bardzo rzadko zdarza się, że zostaje postawiona diagnoza “zespół ADHD”. Najczęściej otrzymuje etykietkę szkolnego łobuza, wyniki w nauce spadają i kończy szkołę z miernymi stopniami i jeszcze gorszą oceną z zachowanie.
Chełm jest jednym z czterech miast w Polsce, które realizują pilotażowy program dotyczący pracy z dzieckiem z ADHD. Placówkami, które zainicjowały te działania i je realizują są: Niepubliczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi "Razem” oraz Przedszkole Niepubliczne z Oddziałami Integracyjnymi "Razem” w Chełmie
W trakcie konferencji ponad 250 osób wysłuchało wykładów wybitnych znawców problemu, a blisko 60 osób wzięło udział w specjalistycznych 18-godzinnych warsztatach. Niezwykle ważne było wsparcie dla rodziców dzieci z ADHD. W ramach bezpłatnych warsztatów zapoznali się z systemy pomocy oraz uczyli się rozumieć własne dzieci. - Chcę zrozumieć mojego syna, pomóc mu. - mówi Bernarda Kucharska. - Chciałabym, aby takie warsztaty organizowane były częściej. Warto byłoby zorganizować grupę wsparcia dla rodziców aby, wzajemnie się wspierać i wymieniać poglądy.