Ruszają kolejne wielkie projekty drogowe: obwodnica Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne. A w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej.
Obwodnicę Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne umieszczono w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, z perspektywą do 2025. Mamy na to 5,3 mld zł.
– Zatwierdzenie programów inwestycji dla obwodnicy Chełma i odcinka S17 od Lublina do granicy państwa w Hrebennem oznacza zabezpieczenie pieniędzy na realizację prac przygotowawczych dla tych dróg – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Przypomniał, że wcześniej, pod koniec sierpnia 2017 r., zatwierdził program inwestycji dla ciągu S12 od Lublina do Dorohuska. – Dzięki temu obie trasy, które są bardzo potrzebne dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej, będą realizowane – zapewnił.
– Moim zdaniem budowa obwodnicy Chełma jest spóźniona o kilka dobrych lat. Przejazd przez miasto w kierunku granicy to jedna wielka przygoda z dziurami. To wstyd, że tak wygląda ważna polska droga. Dobrze jednak, że w końcu sprawa budowy obwodnicy nabiera kształtów – mówi Jerzy Ostaszewski, kierowca z Chełma.
Obwodnica Chełma powstanie w ciągu S12. Będzie mieć 17 km długości. Rozpocznie się w Tytusinie, ominie Stołpie od południa, dalej pobiegnie do Janisk, a następnie skręci na południowy wschód, przekraczając po drodze rzekę Uherkę i linię kolejową Chełm–Włodawa, dalej podąży ku węzłowi Srebrzyszcze.
Powstaną cztery węzły: Chełm Zachód (nazwa robocza Janów), Północ (Horodyszcze), Wschód (Srebrzyszcze) i Chełm Okszów. Zakończenie budowy i udostępnienie obwodnicy kierowcom przewidywane jest w 2024 r. Na ten sam rok ma być gotowa droga S17 Piaski–Hrebenne – jej długość to aż 113 km.
Wcześniej, bo w pierwszej połowie 2021 roku, oddana zostanie do ruchu obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę tej drogi złożyła firma Mota-Engil Central Europe. Wartość inwestycji to ok. 193,5 mln zł. Umowa z wykonawcą powinna być podpisana jeszcze w tym roku, po zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.
W przypadku drogi S12 Lublin–Dorohusk, odcinek Piaski–Dorohusk (63 km), z wyłączeniem obwodnicy Chełma, jest na razie zgoda na rozpoczęcie procesu przygotowawczego. Chodzi o opracowanie koncepcji oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Te prace zaplanowano na lata 2018–2020.
Podczas sobotniego pobytu w Białej Podlaskiej minister Andrzej Adamczyk powiedział: Jestem przekonany, że w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej. Nawiązał w ten sposób do decyzji rządu o zwiększeniu limitu wydatków na program budowy dróg krajowych (ze 109 mld zł do 135 mld zł), dzięki czemu możliwa będzie budowa autostrady A2.
S17 w budowie
Trwa budowa łącznie 73-kilometrowych odcinków S17 od Kurowa do Kołbieli, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina. Te drogi powinny być gotowe do 2019 roku. Jeszcze w tym roku wojewoda mazowiecki wyda zezwolenie na realizację obwodnicy Kołbieli i dalej – odcinka S17 do węzła Lubelska. A ten połączy z 13-kilometrowym fragmentem południowej obwodnicy Warszawy, czyli drogą ekspresową S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska.