W ACK Chatka Żaka trwa 4. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską”.
Festiwal jeździ po 27 polskich miastach od listopada 2010 roku do końca stycznia 2011 roku. Jednym z festiwalowych miast jest Lublin. Wśród obrazów przygotowanych w tegorocznym programie "Sputnika” można zobaczyć nowe filmy wielokrotnie nagradzane na festiwalach (np. Wenecja, Berlin czy Sundance) oraz te nakręcone przez mistrzów (Bałabanowa i Paradżanowa).
Bilety na poszczególne seanse kosztują 10 zł (ulgowy) i 12 zł (normalny). Można je kupować w kasie kina Chatka Żaka przed każdym seansem.
PROGRAM i OPISY FILMÓW
11 stycznia, wtorek
godz. 18 "Pochowajcie mnie pod podłogą”
reż.: Siergiej Snieżki; prod.: Rosja 2009 (110 min)
Nagrody NIKA 2010 za najlepszą rolę żeńską (S. Kriuczkowa) oraz najlepszą drugoplanową rolę żeńską (M. Szukszyna).
Ośmioletni Sasza Sawieliew mieszka z dziadkiem, słynnym aktorem, Zasłużonym Artystą ZSRR i babcią. Babcia nie chce oddać chorowitego wnuczka córce Oldze, również aktorce. Olga ponownie wyszła za mąż i jest według swojej matki podstępną zdrajczynią knującą tylko jak wykraść chłopca, którym nie jest w stanie się opiekować. Babcia – domowy tyran, terroryzujący swoich bliskich miłością, której nie sposób odróżnić od nienawiści, za wszelką cenę chcę zatrzymać wnuczka przy sobie. Opowiadając o kalekiej miłości babci, reżyser skupił się na krótkim epizodzie z życia chłopca, który marzy o tym, żeby mama przyszła do niego z wizytą w dzień urodzin.
Babcia, dla której życie jest nie do zniesienia – ukochany pierworodny syn umarł podczas wojny, mąż okazał się zdrajcą pozwalając niegdyś na jej zamknięcie w szpitalu psychiatrycznym, córka jest zwykłą szmatą, która podrzuciła jej niechciane dziecko – wyrywa kartki z kalendarza, żeby Sasza nie zorientował się kiedy są jego urodziny i nie czekał na wizytę mamy. Tłem dla rodzinnego dramatu jest Moskwa lat osiemdziesiątych i realia radzieckiego dzieciństwa.
godz. 18 "Człowiek obok okna”
reż.: Dmitrij Mieszijew
prod.: Rosja 2010 (96 min)
Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (M. Zwonariewa) na Festiwalu Kina Rosyjskiego Kinotawr w Soczi (2010)
Bez fałszu i zbędnego sentymentalizmu reżyser pokazuje historię bardzo dobrego człowieka, który w każdej możliwej sferze życia jest nieudacznikiem. Aleksander nie spełnia się jako aktor, przyjaciel, mąż i ojciec. Jest niemłody - już po pięćdziesiątce, niezbyt urodziwy, nie odnosi sukcesów. Nie pnie się po drabinie kariery zawodowej, nie robi jednak z tego tragedii. Syn wyjechał z domu, żona jest z nim tylko przez wzgląd na stare przyzwyczajenie, najlepszy przyjaciel, z którym dzieli garderobę, patrzy na niego z góry. Aleksander nie obraża się na los i czeka na miłość.
Tymczasem, do czasu kiedy miłość rzeczywiście pojawi się w jego życiu (i nie przyjmie wcale kształtu pospolitego, na swój sposób przyzwoitego, trójkąta), Aleksander w wolnym czasie bawi się w człowieka w oknie. Może wtedy wkładać w usta obserwowanych ludzi odpowiednie, prawidłowe słowa, skierować ich we właściwym kierunku i dzięki temu zmienić ich los. Może prawie wszystko – ale w swoim życiu nie może niczego zmienić.
13 stycznia czwartek
godz. 18 Blok animacji dla dorosłych
14 stycznia, piątek
godz. 18 "Barwy granatu”
reż.: Siergiej Paradżanow
prod.: ZSRR 1968 (79 min)
Film Siergieja Paradżanowa opowiada historię XVIII-wiecznego ormiańskiego poety Arujtuna Saradjana zwanego również Sajat Nowa. Film jest serią następujących kolejno po sobie poetyckich obrazów, wypełnionych rozmaitymi symbolami i alegoriami odwołującymi się do ormiańskiej tradycji i kultury. Losy głównego bohatera poznajemy poprzez poszczególne etapy życia: począwszy od dzieciństwa, poprzez młodość spędzoną na dworze gruzińskiego króla Herakliusza II, a kończąc na śmierci Sajat Nowy w klasztorze.
Jest to historia tragiczna - nieszczęśliwa, zakazana miłość poety do córki króla zmusza go do opuszczenia dworu, wybiera więc życie w odosobnieniu, które zostaje gwałtownie przerwane przez najazd perskiego szacha. "Barwy granatu", pomimo zmian wprowadzonych przez sowieckich cenzorów, są słusznie zaliczane do najwybitniejszych dzieł Paradżanowa i świetnie przedstawiają jego koncepcję artystyczną filmu jako malarskiego obrazu.
godz. 19.45 "Dzień bestii”
reż.: Michaił Konowalczuk
prod.: Rosja 2009 (130 min)
Film przedstawia niezwykły, na swój sposób liryczny, epizod z ostatnich dni Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Oddziały Wehrmachtu wycofują się tocząc ostatnie bitwy, ewakuowane rodziny powracają do swoich domów. W jednym z domów dowódca Wehrmachtu pozostawia nastoletniego chłopca z Hitlerjugend. Chłopiec żyje odtąd jak w oblężeniu, nie ma dokąd uciec, został sam we wrogim dla siebie mieście. Nie pozostaje mu nic innego, jak ukrywać się w posępnej ruinie.
Przez celownik swojego karabinu snajperskiego zaczyna obserwować życie mieszkańców, ożywiającego się po wojnie miasta. Powoli zaczyna żyć ich życiem, cieszy się ich radościami. Do jednego z domów, po przeciwnej stronie podwórka, wprowadza się żydowska rodzina – ojciec inwalida, matka i piętnastoletnia, rozkwitająca córka. Niemiec, nieoczekiwanie dla siebie samego, zakochuje się w młodej Żydówce.
15 stycznia, sobota
godz. 18 "Sala nr 6”
reż.: Karen Szachnazarow
prod.: Rosja 2009 (83 min)
Nagroda za najlepszą rolę męską (W. Iljin) na MFF w Moskwie (2009)
Ekranizacja pełnej zagadek i paradoksów powieści Czechowa, którą z powodzeniem można nazwać zarówno najbardziej pesymistyczną, jak i optymistyczną ze wszystkich jego dzieł.
W centrum fabuły – opartej na prawdziwych wydarzeniach – znajduje się historia ordynatora szpila psychiatrycznego, który zostaje jego pacjentem. Lekarz Andriej Jefimowicz Ragin ze swoją samotnością, dystansem, refleksją staje się tym samym jedną z kluczowych postaci, nie tylko twórczości Czechowa, ale i całej literatury światowej XX wieku. Scenariusz filmu napisany według powieści zachowuje trzon oryginalnej fabuły, jednak autorzy świadomie przenieśli jej akcję we współczesne czasy.
Zdjęcia do filmu, utrzymane w paradokumentalnej manierze nakręcone zostały w prawdziwym szpitalu dla chorych psychicznie.
godz. 19.45 "Półtora pokoju”
reż.: Andriej Chrżanowski
prod.: Rosja 2009 (130 min)
Nagrody "NIKA” 2010 za najlepszy film fabularny, reżyserię, scenariusz; "Kryształowy Globus” na MFF w Karlowych Warach (2010)
Utwór inspirowany biografią i utworami Josifa Brodskiego. Fantazja na temat wyobrażonej podróży poety do ojczyzny. W 1972 r. Brodski został pozbawiony obywatelstwa i wydalony ze Związku Radzieckiego z powodu "pasożytniczego stylu życia”. Nigdy więcej nie odwiedził Rosji ani nie zobaczył swoich rodziców.
"Półtora pokoju” harmonijnie łączy poezję i wspomnienia Brodskiego (niektóre z nich czytane są przez samego autora) z fragmentami kronik filmowych, zdjęciami i animacją, która w subtelny sposób przekazuje istotę poetyckich wizji Brodskiego.
Podczas wyimaginowanej podróży statkiem do ojczyzny bohater filmu wspomina swoje dzieciństwo i młodość spędzone w kulturalnej stolicy Rosji – Petersburgu. Przeplatają się wspomnienia blokady Leningradu, ewakuacji, powojennych meczy piłkarskich, młodzieńczych randek, pierwszej radzieckiej książki kucharskiej i szalonych prywatek lat sześćdziesiątych.
16 stycznia, niedziela
godz. 17.45 "To nie boli”
reż.: Aleksiej Bałabanow
prod.: Rosja 2006 (104 min)
Trójka przyjaciół stoi przed wejściem do luksusowego domu w centrum wielkiego miasta. Są młodzi, pełni energii, utalentowani i mają wielką ochotę na życie...brakuje im tylko pieniędzy. Aby je zdobyć, chcą zaoferować właścicielce domu swoje usługi jako projektanci wnętrz. Natella jest również młoda, ale brakuje jej chęci do życia. Wszystko zmienia się, gdy pojawia się Misza, który odmienia jej i swój los. Dziewczyna znajduje pracę jemu i jego przyjaciołom, zabiera na ekskluzywne przyjęcia, zakochuje się w Miszy...
godz. 20 "Bikiniarze”
reż.: Walerij Todorowski
prod.: Rosja 2008 (115 min)
Nagrody NIKA 2008 za najlepszy film, dźwięk, kostiumy i scenografię
Obraz Moskwy lat 50. XX wieku. Grupa młodych ludzi podejmuje walkę o prawo do bycia innymi niż wszyscy – pragną słuchać innej muzyki, inaczej się ubierać i oczywiście kochać. Popularne szlagiery, skomplikowane układy choreograficzne, interesująco skonstruowana fabuła i porywająca historia miłosna – a wszystko na tle soczystego obrazu epoki.
(na podstawie materiałów organizatora)