Rodzicu, czy szkoła Twojego dziecka podejmuje działania mające zapobiegać agresji i przemocy? Chcesz znać odpowiedź? Porozmawiaj z wychowawcą, dyrektorem szkoły. Dzisiaj pierwszy punkt Kodeksu "Szkoły bez przemocy” oraz lista pytań, które warto zadać szkole Twojego dziecka (pełny tekst Kodeksu znajdziecie Państwo na stronie www.szkolabezprzemocy.pl)
1. Czy system norm, który w szkole powinien być przestrzegany, jest jasno określony? Czy są takie zasady, które obowiązują wszystkich w szkole? Jakie? W jaki sposób grupy tworzące społeczność szkolną są o nich informowane?
2. Czy w szkole odbywają się spotkania (imprezy) dla całej społeczności szkolnej? Jak często i w jakiej formie? Kto jest zaangażowany w ich organizowanie?
3. Czy realizowane są wspólne (nauczyciele/uczniowie/rodzice) działania na rzecz społeczności lokalnej? Jakie i jak często?
Ważne jest, aby dla wszystkich w szkole - uczniów, rodziców i nauczycieli jasne było, jakie zasady powinny być przestrzegane i jakie normy są dla szkoły szczególnie istotne. Warto wiedzieć, w jaki sposób szkoła dba o informowanie w tej sprawie.
Eksperci zwracają także uwagę, że często przyczyną agresji i przemocy jest to, że szkoły nie tworzą wspólnoty - gdy się lepiej znamy i lubimy unikamy zachowań agresywnych i szybciej reagujemy, gdy dzieje się coś niedobrego. Dlatego warto zwracać uwagę na to, w jakim stopniu szkoła stara się tworzyć taką wspólnotę całej społeczności szkolnej. (J)
DLA DZIENNIKA
psycholog, dyrektor programowy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, członek Rady Programowej kampanii "Szkoła bez Przemocy” odpowiada na pytanie, co powinniśmy rozumieć pod pojęciem wspólnoty szkolnej?
Szkoła bywa centrum kultury i aktywności danej miejscowości czy osiedla, ale zdarza się, że jest miejscem, na które wszyscy sąsiedzi narzekają i nikt jej nie lubi. Czyli, ma zadatki na bycie prawdziwą wspólnotą lub nie. Wspólnota to dobro nie tylko uczniów, personelu szkolnego i rodziców, ale również społeczności lokalnej. Jej stworzenie jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie strony podobnie rozumieją jej misję, metody działania i miejsce w środowisku. By tak się stało konieczny jest dialog, prowadzący choćby do znalezienia wspólnych mianowników. W dobrej szkole pomaga się uczniom poszerzyć horyzonty, ujawnić talenty i przełamać słabości. W takiej placówce uczymy się też, i dotyczy to nie tylko młodzieży, rozwiązywania ważnych problemów lokalnych.
Dobrą szkołę można tworzyć przez budowanie przestrzeni porozumienia. Oznacza to nabywanie umiejętności życia w społeczeństwie, kooperacji, czyli dzielenia się, konfrontowania, i budowania w taki sposób, aby służyło to wszystkim, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy są w mniejszości. Jest to zatem miejsce nauki demokracji.
Powinniśmy pamiętać, że jeśli młody człowiek posiądzie umiejętność współpracy, będzie w pracy wartościowym członkiem zespołu, gdy nauczy się bycia biernym i podporządkowanym, takim zostanie. To ogromna odpowiedzialność. Posiadająca rozumienie tego wspólnota szkolna będzie czuwać nad tym, żeby nikt nie niszczył indywidualności ucznia.
Pytała Iwona Kolasińska
JUTRO KOLEJNY PUNKT KODEKSU - WSZYSCY SIĘ SZANUJEMY