Działaj na rzecz zrównoważonego życia - to hasło, pod jakim pracują ostatnio uczniowie Prywatnego Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Projekt realizowany jest w ramach Erasmus+, a lubelska szkoła współpracuje w tej kwestii ze szkołami z miejscowości nadmorskich w Rumunii (Navodari) i w Turcji (Samsun).
– Aby pozostawić znośny świat przyszłym pokoleniom, istotne jest wychowanie młodych na osoby wrażliwe na kwestie środowiskowe. Nasz projekt jest częścią większego trendu pro-ekologicznego, który zwraca uwagę na pilną potrzebę rozwiązania problemów środowiskowych spowodowanych szkodliwym wpływem działalności człowieka na naszą planetę. Razem z naszymi podobnie myślącymi partnerami zagranicznymi chcemy dokonać pozytywnych zmian i podejmować kroki w kierunku lepszej przyszłości – podkreśla Katarzyna Jaworska, jedna z nauczycielek języka angielskiego, pod kierunkiem której pracują w ramach projektu uczniowie z „Jadwigi”. Druga to Iwona Wiszniewska.
Jakie są zatem główne cele szkolnego projektu Erasmus+? To przede wszystkim zwrócenie uwagi na niepokojące zmiany klimatyczne, podnoszenie świadomości na temat recyklingu i odpadów oraz promowanie innowacyjnych podejść do praktyk rolniczych.
– Nasz projekt ma na celu pomóc każdej z uczestniczących w nim szkół stać się bardziej przyjazną dla środowiska placówką edukacyjną. Jest to możliwe dzięki różnorodnym zajęciom praktycznym, a także badaniom, które mają być przeprowadzone w ciągu osiemnastu miesięcy trwania projektu, aż do przyszłorocznych wakacji – tłumaczy Jaworska.
Tych praktycznych zajęć nie sposób wymienić. Pytamy więc o to, co najbardziej podoba się uczniom. Na liście znajduje się m.in. tworzenie małych pionowych systemów szklarniowych, które można zainstalować w zamkniętych szkolnych przestrzeniach. Uprawiane będą mogły być w nich rośliny przy pomocy nawozów organicznych przygotowanych na miejscu podczas specjalistycznych warsztatów.
– Aby zachęcić do recyklingu, planujemy wykonać plastikowe rzeźby z odpadów oraz odwiedzić lokalne centra recyklingu, aby dowiedzieć się, jak przebiegają poszczególne etapy procesu recyklingu – wylicza nauczycielka. – Uczniowie biorą udział w tworzeniu filmów animowanych, kalendarzy i banerów promujące cele zrównoważonego rozwoju.
Uczniowie z Lublina, w ramach wymiany międzynarodowej, będą też obserwować dobre praktyki i innowacyjne podejścia w szkołach partnerskich.