51 proc. to średnia ocena egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym uczniów z woj. lubelskiego. Z matematyki otrzymali aż 59 proc.
W tym roku do egzaminy maturalnego w województwie lubelskim podchodziło 15 393 osoby. Zdało niewiele ponad 80 proc. z nich. Lepiej poradzili sobie absolwenci liceów ogólnokształcących – zdało 86,4 proc. z nich. Wśród absolwentów techników zdało zaledwie 67,8 proc. Łącznie 1979 absolwentów szkół średnich w sierpniu zmierzy się z egzaminem poprawkowym.
Egzamin z języka polskiego nasi uczniowie zdawali średnio na 51 proc. na poziomie podstawowym i 50 proc. na poziomie rozszerzonym. To wynik porównywalny z ogólnopolskimi efektami egzaminu – 52 i 55 proc.
Lepiej poszło z językiem angielskim. Zdający go na poziomie podstawowym otrzymali średnio 69 proc., a na rozszerzonym – 54 proc. Wyniki są nieco słabsze niż wyniki ogólnopolskie – 72 i 56 proc.
Najlepiej zdawanym egzaminem z języków obcych był język włoski (87 proc.). Za nim uplasował się język francuski (76 proc.), język hiszpański (74 proc.) i język niemiecki (65 proc.). To dane dotyczące zdawalności w województwie lubelskim. Porównując je z danymi ogólnopolskimi nasi uczniowie wypadli zdecydowanie lepiej w języku włoskim (średnio w skali kraju to 82 proc.), ale słabiej we francuskim (81 proc.), hiszpańskim (74 proc.), niemieckim (61 proc.). Średnia ogólnopolska z języka rosyjskiego to 65 proc., a na Lubelszczyźnie – o jeden punkt procentowy mniej.
Egzamin z matematyki to średnio 59 proc. (poziom podstawowy) i 39 proc. (poziom rozszerzony). Tu byliśmy troszkę lepsi niż maturzyści z całej Polski (58 proc. i 39 proc.).
Przedmioty rozszerzone na Lubelszczyźnie nie wypadły zbyt dobrze. Nasi uczniowie otrzymali średnio 52 proc. z historii sztuki, 49 proc. z języka łacińskiego i kultury antycznej, 48 proc. z historii muzyki, 44 proc. z chemii, 43 proc. z fizyki i 42 proc. z filozofii. Jeszcze gorzej oceniono prace z historii (36 proc.), biologii (34 proc.), informatyki (33 proc.), geografii (29 proc.). Najsłabiej wypadła wiedza o społeczeństwa – średnio 25 proc. Bardzo podobnie wyniki matur wyglądają jednak w skali całej Polski.
Tradycyjnie duże dysproporcje widać między poziomem uczniów liceów ogólnokształcących i techników. Podczas, gdy pierwsi z nich otrzymywali średnio 55 proc. z podstawowego języka polskiego, 74 proc. z podstawowego angielskiego i 64 proc. z matematyki dla drugich było to odpowiednio – 44 proc., 59 proc. i 49 proc.
Żeby zdać egzamin maturalny trzeba było otrzymać minimum 30 proc.