Nie będzie ścieżki rowerowej z Białej Podlaskiej przez Cicibór do Hruda. Z projektu wycofała się gmina wiejska.
Ścieżka o długości ponad 4,5 kilometra miała powstać w ramach projektu Mobilnego Obszaru Funkcjonalnego. Miasto wspólnie z gminą sięgnęło po unijne wsparcie. Dzięki temu powstaje sieć ścieżek rowerowych w Białej Podlaskiej, a miejska spółka zakupiła nowe autobusy. Z kolei gmina Biała Podlaska miała wybudować ścieżkę do Hruda. – Zrezygnowaliśmy z kilku powodów. Po pierwsze, w planach jest budowa autostrady A2 do granicy państwa i przecinałaby ona projektowaną przez nas ścieżkę. Wobec czego ścieżka nie spełniałaby swojej roli – tłumaczy Adam Olesiejuk, zastępca wójta.
Gmina przygotowała nawet dokumentację projektową tego projektu, za którą zapłaciła 159 tys. zł. – Do końca co prawda nie wiadomo, kiedy autostrada powstanie, ale mielibyśmy kłopoty z utrzymaniem projektu, bo taka gwarancja obowiązywać musi przez 5 lat – zaznacza Olesiejuk. Docelowo, budowa autostrady zakłada również ścieżkę rowerową, ale dokładnie nie określono jeszcze, w którym miejscu.
Kolejny powód to koszty. – Po zaprojektowaniu okazało się, że koszty są wysokie. Zwracaliśmy się za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego o podniesienie dofinansowania do poziomu 85 proc., ale takich szans nie ma – podkreśla zastępca wójta. Inwestycję wstępnie szacowano na ponad 1,9 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,6 mln zł.
Rezygnacja gminy nie jest jednak zagrożeniem dla projektu. – Aktualnie przeprowadzana jest procedura związana z wprowadzeniem zmian w projekcie – zaznacza Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik bialskiego magistratu. W praktyce oznacza to, że zewnętrzne dofinansowanie dla miasta będzie większe. Ogółem, to projekt za 27 mln zł, z czego unijne środki to ponad 15 mln zł. W Białej Podlaskiej powstały m.in. ścieżki rowerowe przy ulicach: Terebelskiej, Brzeskiej czy Grunwaldzkiej. W tym roku w planach są trasy od ul. Janowskiej do Zamkowej czy przy ul. Sidorskiej.
Autostrada
Do urzędu gminy wpłynęła opracowana na zlecenie GDDKiA koncepcja budowy autostrady A2. Według jednego z dwóch wariantów zawartych w koncepcji, przebieg drogi wojewódzkiej na wysokości miejscowości Cicibór zmienia lokalizację, a istniejący przebieg jest przecięty nasypem przyszłej autostrady. Nie przewiduje się jednak przeprawy przez autostradę w miejscu zetknięcia z zaprojektowaną przez gminę ścieżką rowerową. Zgodnie z drugim wariantem, droga wojewódzka przebiega w obecnej lokalizacji, ale na odcinku 700 metrów przewidziano przebudowę tej drogi wraz z budową ścieżki rowerowej. Na ten moment, nie można jednak określić, jaki przebieg będzie miała autostrada. W obu przypadkach realizacja inwestycji stanowi zagrożenie dla trwałości projektu ścieżki rowerowej. Rząd zapowiada, że gotową autostradą A2 do wschodniej granicy pojedziemy pod koniec 2024 roku.