Nvidia prezentuje nową serię kart graficznych. A przy okazji sporo nowych technologii: DLSS 4, Multi Frame Generation, RTX Neural Faces czy RTX Mega Geometry. Ile to wszystko kosztuje i jaki da efekt?
W nocy z poniedziałku na wtorek, na targach CES w Las Vegas firma Nvidia przedstawiła karty graficzne z serii GeForce RTX 50 oparte na nowej architekturze Blackwell z piątą generacją rdzeni Tensor i czwartą generacją rdzeni RT.
Nowe karty mają zapewnić „innowacyjne możliwości w zakresie renderowania wspomaganego przez AI, w tym m.in. neuro-nowe shadery, techniki tworzenia cyfrowych ludzi, geometrię i oświetlenie” – by zacytować informację prasową.
– Architektura Blackwell, serce sztucznej inteligencji, trafia właśnie do graczy komputerowych, programistów i twórców – mówił podczas prezentacji Jensen Huang, założyciel i dyrektor generalny firmy Nvidia. – Łącząc renderowanie neuronowe oparte na AI z ray tracingiem, Blackwell stanowi najbardziej znaczącą innowację w grafice komputerowej od czasu wprowadzenia przez nas programowalnych shaderów 25 lat temu.
Karta graficzna GeForce RTX 5090, najszybsza jak dotąd z serii GeForce RTX, posiada 92 miliardy tranzystorów, zapewniając ponad 3352 biliony operacji obliczeniowych AI na sekundę (TOPS). Dzięki innowacjom architektury Blackwell oraz technice DLSS 4, GeForce RTX 5090 przewyższa wydajnością kartę GeForce RTX 4090 nawet dwukrotnie.
Karty GeForce z architekturą Blackwell trafiają również do laptopów, zachowując całą funkcjonalność z wersji stacjonarnej, oferując znaczne usprawnienia w obszarze mobilnej wydajności, w tym niezwykłe możliwości graficzne i imponującą efektywność energetyczną.
Nowe karty to też nowe technologie. Technika DLSS 4 wprowadza funkcję Multi Frame Generation, która dzięki sztucznej inteligencji zwiększa liczbę wyświetla-nych klatek, generując do trzech dodatkowych ramek na każdą wyrenderowaną tradycyjnie. Działa ona w połączeniu z pozostałymi funkcjami DLSS, zapewniając „nawet 8-krotny wzrost wydajności względem tradycyjnego renderowania, a jednocześnie zachowując maksymalną responsywność dzięki technice Nvidia Reflex”.
DLSS 4 to również – po raz pierwszy w historii branży grafiki komputerowej – wykorzystanie modelu transformatora w czasie rzeczywistym. Modele oparte na transformatorach, takie jak DLSS Ray Reconstruction i Super Resolution, wykorzystują dwa razy więcej parametrów oraz cztery razy większą moc obliczeniową, co przekłada się na większą stabilność obrazu, zmniejszenie efektu smużenia, wyższy poziom szczegółowości i lepsze wygładzanie krawędzi w grach komputerowych.
DLSS 4 będzie obsługiwana przez karty graficzne GeForce RTX serii 50 w dniu ich premiery w ponad 75 grach i aplikacjach.
Z kolei Nvidia Reflex 2 wprowadza Frame Warp; technikę redukcji opóźnień w grach, która aktualizuje wyrenderowaną klatkę na podstawie najnowszych danych o ruchach myszy tuż przed wysłaniem jej do wyświetlacza. Reflex 2 może zmniejszyć opóźnienia systemowe nawet o 75 proc.
W nowej serii Nvidia wprowadza też neuronowe shadery RTX, które umożliwiają wykorzystanie niewielkich sieci neuronowych w programowalnych shaderach, pozwalając na uzyskanie materiałów i oświetlenia o filmowej jakości oraz wielu innych efektów w czasie rzeczywistym.
„Renderowanie postaci w czasie rzeczywistym w grach komputerowych jest jednym z najtrudniejszych zadań w grafice, po-nieważ ludzkie oko wyłapuje nawet najdrobniejsze błędy czy artefakty w cyfrowych wizerunkach ludzi. Z tego względu funkcja RTX Neural Faces przyjmuje na wejściu zwykłą, rastrowaną twarz oraz dane na temat pozy postaci, aby następnie skorzystać z generatywnej AI do wygenerowania wysokiej jakości i czasowo stabilnego modelu cyfrowej twarzy. Wszystko w czasie rzeczywi-stym” – czytamy w materiałach przygotowanych przez Nvidię.
RTX Neural Faces idzie w parze z nowymi rozwiązaniami RTX do ray tracingu włosów i skóry. Te udoskonalenia, w połączeniu z funkcją RTX Mega Geometry pozwalającą na ray tracing nawet 100 razy większej liczby trójkątów w scenie, zapowiadają ogromny skok w realistycznym odwzorowaniu postaci i środowiska w grach.
Kiedy nowe karty będą dostępne i za ile?
• GeForce RTX 5090: premiera 30 stycznia, cena - 10299 złotych
• GeForce RTX 5080: premiera 30 stycznia, cena - 5199 złotych
• GeForce RTX 5070 Ti: premiera w lutym, cena – 3899 złotych
• GeForce RTX 5070: premiera w lutym, cena - 2849 złotych
Laptopy wyposażone w karty GeForce RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 Ti będą dostępne od marca, natomiast modele z RTX 5070 pojawią się w sprzedaży w kwietniu.