Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Kraj Świat

13 kwietnia 2010 r.
21:43
Edytuj ten wpis

Katastrofa w Smoleńsku - raport specjalny: Dlaczego do tego doszło?

Awaria techniczna samolotu? Złe wyposażenie lotniska? Błąd pilota? Fatalna pogoda? Nie ustają spekulacje na temat przyczyn rozbicia się prezydenckiego Tu-154M. Jak ta sprawa zostanie wyjaśniona, co sprawdzą eksperci, które informacje będą decydujące – o tym nasz specjalny raport.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Od soboty na miejscu tragedii w Smoleńsku, a także w Moskwie, pracują polscy i rosyjscy prokuratorzy. Są tam też eksperci ds. wypadków lotniczych. Wśród nich: specjaliści z różnych dziedzin związanych z lotnictwem – od pilotów, poprzez meteorologów i lekarzy lotniczych, aż po konstruktorów i inżynierów lotniczych.

Prace są rozłożone na trzy części. Pierwsza grupa ekspertów pracuje na miejscu katastrofy w Smoleńsku, druga w Moskwie, przy identyfikacji zwłok. Trzecia – przy odtwarzaniu rejestratorów znalezionych na miejscu zdarzenia, tzw. "czarnych skrzynek” i analizie szczątków wraku samolotu.

Sam obszar katastrofy został podzielony na kilkanaście stref, które są sukcesywnie przeczesywane w poszukiwaniu wszelkich śladów.

– Liczy się każdy, nawet najdrobniejszy szczegół – podkreśla płk Ryszard Michałowski z Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

Skrzynki prawdy

Zdaniem ekspertów, kluczowe dla wyjaśnienia tej sprawy będą zapisy z tzw. "czarnych skrzynek”, które – wbrew nazwie – nie są czarne (są jaskrawo-pomarańczowe, żeby łatwiej je odszukać wśród szczątków samolotu).

To rejestratory parametrów lotu i zmian tych parametrów – tzn. wysokości, kursu, prędkości, również pracy silników. Ale także rejestratory rozmów załogi z kontrolą obszaru powietrznego, jak również załogi między sobą.

Wojciech Łuczak, wydawca miesięcznika wojskowego "Raport” tłumaczy, że w "czarnej skrzynce” informacje są zapisywane na nośnikach pamięci, np. magnetycznych. – Jeśli można je odczytać, to na pewno można dowiedzieć się, jak pilot manewrował, jak zachowywała się załoga – wyjaśnia. – Moim zdaniem, kluczowe będą rejestratory rozmów: kto podjął ostateczną decyzję o lądowaniu w tak trudnych warunkach.

Podobnie mówi Michał Fiszer, były pilot wojskowy z miesięcznika "Lotnictwo”. Jak podkreśla, "czarne skrzynki” zawierają materiały bezcenne dla wyjaśnienia przyczyn katastrofy. – Rejestrują parametry pracy różnych urządzeń, położenie samolotu, tor lotu – mówi Fiszer. – Aczkolwiek to nie jest tak, że na końcu odczytu danych można usłyszeć: przyczyną wypadku było....

Rozmowy ocalały

Na miejscu katastrofy odnaleziono trzy "czarne skrzynki”, które były w prezydenckim samolocie. Dwie z nich zostały przewiezione do Moskwy, do Komitetu Lotnictwa.

– Ich stan techniczny pozwala na przeprowadzenie szczegółowego odczytu i analizy całej informacji o locie i pracy wyposażenia samolotu – zapowiadał na początku tygodnia – wicepremier Rosji Siergiej Iwanow. Trzecia ma być badana w Polsce, bo została skonstruowana przez polskich specjalistów.

Już wiadomo, że udało się odzyskać zapisy wszystkich rozmów po angielsku (obowiązkowym języku w lotnictwie), rosyjsku i polsku. Dzięki nim dowiemy się, o czym rozmawiali piloci tuż przed katastrofą oraz o tym, czy ktoś coś do nich mówił w kokpicie maszyny.

Ze wstępnych odczytów ma wynikać, że piloci nie zgłaszali żadnych problemów z samolotem, a komunikacja z wieżą kontrolną odbywała się w języku angielskim i rosyjskim. Wstępny odczyt miał też potwierdzić, że maszyna była sprawna.

To nie usterka?

Awaria samolotu była jedną z trzech hipotez śledczych przyjętych przez rosyjskich prokuratorów. Pozostały dwie: błąd człowieka lub zła pogoda. Polscy specjaliści zauważają z kolei, że na lotnisku w Smoleńsku nie ma przyrządów do nawigacji w trudnych warunkach.

Na 10 minut przed lądowaniem wieża kontrolna poinformowała załogę, że jest gęsta mgła. Zasugerowała, żeby Polacy lecieli na lotnisko w Mińsku lub Moskwie. Zgodnie z przepisami dowódca samolotu sam podejmuje decyzję, czy lądować. Nie musi jej z nikim konsultować – nawet jeśli na pokładzie jest głowa państwa czy dowódca wojsk lotniczych. Czy było tak w tym przypadku, nie wiadomo.

Według Tomasza Hypkiego, eksperta lotniczego i wydawcy magazynu "Skrzydlata Polska”, analiza zgromadzonych materiałów może potrwać kilka dni i jeśli nie będzie komplikacji, to po kilku tygodniach powinniśmy mieć w miarę pełny obraz tego, co się wydarzyło. – Jeśli pojawią się wątpliwości, to może to potrwać miesiące albo lata – dodaje.

Kolejne pytania

Co ważne, nie wszystkie parametry są rejestrowane przez "czarną skrzynkę”. Dlatego czasem rejestratory nie pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego pilot czy samolot zachował się w określony sposób.

– Z informacji przekazanych przez Rosjan wynika, ze samolot zszedł ze ścieżki podejścia do lotniska dużo niżej, niż wynikało to z procedury. Nikt nie wie, dlaczego to zrobił – zauważa Tomasz Hypki.

– Jeżeli okaże się, że utracił ciąg silników, a pilot mógł sobie z tego nie zdawać sprawy, to dowiemy się o tym z rejestratorów. Jeżeli piloci byli skoncentrowani na wypatrywaniu pasa startowego, bo chcieli jak najszybciej zejść poniżej powierzchni chmur i wejść w obszar widzialność, to mogli nie zwracać uwagi na wskazania przyrządów. Ale to tylko hipotezy.

– Na obecnym etapie śledztwa nie ma danych, z których wynikałoby, że na pilotów prezydenckiego samolotu, który rozbił się w trakcie lądowania koło Smoleńska, była wywierana presja – poinformował prokurator generalny Andrzej Seremet.

Jak dodał, w tym zakresie będą jednak analizowane "czarne skrzynki” z rozbitego Tu-154. Zaznaczył, że eksperci będą próbować wychwycić tło rozmów z kabiny i przedziału pasażerskiego, tak by ustalić "czy padały jakieś sugestie wobec pilotów”.

Tak łatwo oskarżać

Główna załoga samolotu (pierwszy pilot kpt. Arkadiusz Protasiuk, drugi pilot mjr Robert Karol Grzywna, nawigator por. Artur Ziętek i chor. Andrzej Michalak) ukończyła Wyższą Szkołą Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie.

W dęblińskiej szkole na temat katastrofy nikt nie chce rozmawiać. Nieoficjalnie oficerowie przestrzegają przed wczesnym ferowaniem wyroków. – Nikt odpowiedzialny na razie nic na ten temat nie powie – mówi jeden z nich. – Dziś łatwo kogoś oskarżyć. Ale warto sobie przypomnieć sprawę ppłk Marka Miłosza. Poczekajmy na ocenę specjalistów.

Ppłk Marek Miłosz – pilot śmigłowca, który w 2003 r. awaryjnie lądował z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie, dopiero w marcu tego roku został uniewinniony. Był oskarżony o nieumyślne spowodowanie wypadku oraz o umyślne sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy. Sąd uznał, że żadnego błędu nie popełnił.

– Mam żal do prokuratury za ten ponad sześcioletni proces. Oczywiście można powiedzieć, że oni to robią z urzędu, ale nie trzeba było tak obstawać przy tym oskarżeniu – mówił ppłk Marek Miłosz dziennikarzom po ogłoszeniu wyroku.

Poczekajmy…

– Bardzo łatwo zrzucić na kogoś winę – podkreśla dr inż. pil. Jarosław Kozuba, szef Ośrodka Kształcenia Lotniczego PWSZ w Chełmie. – Ale te wszystkie wypowiedzi ludzi, którzy już dziś mówią o przyczynach sobotniej katastrofy, są przedwczesne.

– Przez szacunek dla tych, którzy byli w samolocie, dla rodzin zmarłych, poczekajmy na efekty prac komisji – dodaje Kozuba. – Komisja musi zbadać całość tego zdarzenia i dopiero wtedy je ocenić. A emocje nie powinny tu ogrywać roli. (PAP)


Wyjaśnianie krok po kroku

* Dochodzenie w sprawie każdej katastrofy lotniczej rozpoczyna się od dokładnego udokumentowania miejsca zdarzenia - fotograficznego oraz filmowego oraz sporządzenia planów sytuacyjnych.

* Następnie przeprowadza się pierwsze oględziny wraku maszyny oraz szuka się pokładowego rejestratora danych lotu ("czarnej skrzynki”) – jednej lub, jeśli były, kilku.

* Jednocześnie dokumentuje się inne dane mające potencjalnie wpływ na zdarzenie (warunki pogodowe, anomalie meteorologiczne, zeznania personelu lotniczego i świadków wypadku).

* Po sporządzeniu wstępnej dokumentacji zdarzenia, śledczy przystępują do szczegółowych oględzin wraku samolotu oraz jego elementów, w tym celu zbierane są wszelkie elementy samolotu i przewożone w bezpieczne miejsce.

* Pracę rozpoczyna też zespół analizujący zapisy pokładowego rejestratora danych.

* Dopiero informacje o zachowaniu załogi w krytycznych momentach przed katastrofą (rozmowy pilotów), w połączeniu z danymi o parametrach lotu, stanie urządzeń i systemów pokładowych pochodzącymi z rejestratora oraz danymi meteorologicznymi pozwalają na wysnuwanie pierwszych wniosków na temat przyczyn wypadków.

* Bywa że dochodzenie wymaga dokładnego zbadania wraku samolotu. Wtedy pracę rozpoczynają zespoły inżynierów lotniczych, specjalistów w zakresie budowy samolotów, aerodynamiki, nawigacji, elektroniki, technologii materiałowej.

* Czasami niezbędna jest też konsultacja specjalistów z zakresu medycyny lotniczej.

* Dopiero po dokładnej analizie jest sporządzany raport końcowy.

Oni lecieli

* Pierwszym pilotem był kpt. pil. Arkadiusz Protasiuk - urodzony w 1974 roku (wylatał 3521 godzin)
* Drugi pilot - mjr Robert Karol Grzywna - miał 36 lat (miał wylatane 1939 godzin)
* Nawigatorem pokładowym był urodzony w 1978 roku porucznik Artur Ziętek (wylatał 1069 lotu)
* Na pokładzie był również urodzony w 1973 r. chorąży Andrzej Michalak (miał wylatane 329 godzin)

Katastrofa samolotu prezydenta w Smoleńsku - pełna lista ofiar (MSZ)

Smoleńsk: Katastrofa samolotu Tu 154. Prezydent Lech Kaczyński był na pokładzie. Nikt nie przeżył

Pozostałe informacje

Dwa ciała znalezione w garażu. Policja bada szczegóły

Dwa ciała znalezione w garażu. Policja bada szczegóły

Włodawscy policjanci pod nadzorem prokuratury wyjaśniają okoliczności śmierci dwóch młodych mężczyzn. Ciała 27 i 29 latka zostały znalezione dzisiejszej nocy w garażu, w samochodzie z włączonym silnikiem.

Falkon 2025. WieloŚwiaty
ZDJĘCIA I PROGRAM
galeria

Falkon 2025: Fantastyczna impreza w Lublinie. Plan na sobotę

Kosmiczna kantyna rodem z Gwiezdnych Wojen z holoszachami, gry, pokazy, cosplay i poszukiwania odpowiedzi na bardzo ważne pytania. W Lublinie trwa Falkon 2025. WieloŚwiaty. Co jeszcze przed nami?

Z młotkiem na kompana od kieliszka

Z młotkiem na kompana od kieliszka

O tym, że nie tylko alkohol może uderzyć do głowy, na własnej skórze przekonał się we wtorek 17-latek z gminy Dorohusk. Podczas wspólnego biesiadowania, jeden z kolegów wyciągnął młotek.

Czołowe zderzenie peugeota z ciężarówką. 59-latka trafiła do szpitala
galeria

Czołowe zderzenie peugeota z ciężarówką. 59-latka trafiła do szpitala

W miejscowości Łopiennik Nadrzeczny na drodze krajowej nr 17 doszło do poważnego wypadku. 59-letnia kierująca peugeotem zderzyła się czołowo z ciężarówką marki DAF. Kobieta została przetransportowana śmigłowcem do szpitala w Lublinie.

Śmiertelny wypadek w Uściążu. Pieszy potrącony przez samochód

Śmiertelny wypadek w Uściążu. Pieszy potrącony przez samochód

Na drodze wojewódzkiej nr 824 w miejscowości Uściąż (gm. Karczmiska) doszło do tragicznego wypadku. 61-letni kierowca volvo potrącił pieszego, który zginął na miejscu. Policja ustala szczegóły zdarzenia.

Walentynkowy weekendzik. Tak się bawiliście w Klubie 30.
foto
galeria

Walentynkowy weekendzik. Tak się bawiliście w Klubie 30.

Walentynki to święto zakochanych, które coraz częściej przenosi się do klubów, w których odbywają się walentynkowe imprezy. Tak samo było w popularnym lubelskim Klubie 30, który zorganizował - Walentynkowy piąteczek. Impreza - jak zwykle - przyciągnęła pary oraz singli. Jeśli jesteście ciekawi, jak się bawiliście, to zapraszamy do obejrzenia naszej fotogalerii.

Pavol Stano (Górnik Łęczna): Dziękuję zawodnikom za zaangażowanie i poświęcenie

Pavol Stano (Górnik Łęczna): Dziękuję zawodnikom za zaangażowanie i poświęcenie

W piątek na otwarcie 21. kolejki Górnik Łęczna prowadził w Warszawie z tamtejszą Polonią, ale potem gospodarze zadali dwa ciosy w krótkim odstępie czasu i wygrali to spotkanie. Jak mecz podsumowują szkoleniowcy obu ekip?

42-latek zatrzymany za jazdę mimo dożywotniego zakazu. Miał 3 promile alkoholu

42-latek zatrzymany za jazdę mimo dożywotniego zakazu. Miał 3 promile alkoholu

Policjanci z Hrubieszowa zatrzymali 42-letniego kierowcę, który nie tylko złamał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, ale także miał blisko 3 promile alkoholu w organizmie. Jak się okazało, mężczyzna nigdy nie posiadał prawa jazdy i był już wielokrotnie karany za jazdę po alkoholu.

Lubisz roboty i technologię? Dziś w Lublinie turniej dla pasjonatów

Lubisz roboty i technologię? Dziś w Lublinie turniej dla pasjonatów

Jeśli fascynuje cię robotyka i nowoczesne technologie, masz dziś okazję zobaczyć je w akcji. Na Politechnice Lubelskiej trwa prestiżowy turniej FIRST Tech Challenge, w którym najlepsi młodzi inżynierowie z Polski i zagranicy rywalizują o awans do światowych finałów w Houston.

Lubelscy naukowcy nagrodzeni za przełomowe badania. Wyróżnienie dla zespołu UP i UM w Lublinie

Lubelscy naukowcy nagrodzeni za przełomowe badania. Wyróżnienie dla zespołu UP i UM w Lublinie

Zespół naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczego oraz Uniwersytetu Medycznego w Lublinie został wyróżniony prestiżową nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Doceniono ich badania nad funkcjonalnym produktem spożywczym, który może wspomagać profilaktykę choroby Alzheimera.

Kierowco z Lublina, szykuj portfel! Tankowanie w mieście jednym z najdroższych w Polsce

Kierowco z Lublina, szykuj portfel! Tankowanie w mieście jednym z najdroższych w Polsce

Rosnące ceny paliw to problem, który dotyka kierowców w całej Polsce, ale dane z najnowszego raportu pokazują, że w Lublinie tankowanie jest wyjątkowo kosztowne. Według analizy Yanosik i PanParagon nasze miasto znalazło się wśród najdroższych w kraju.

Daria Szynkaruk jest kapitanem MKS FunFloor Lublin

MKS FunFloor Lublin po zaciętym spotkaniu pokonał Energę Start Elbląg

Paweł Tetelewski może być zadowolony z postawy swoich podopiecznych. MKS FunFloor wygrał w Elblągu z tamtejszą Energą Startem 28:26. Spotkanie było jednak bardzo zacięte.

Górnik Łęczna wciąż musi poczekać na pierwszą wygraną w tym roku

Górnik Łęczna wciąż musi poczekać na pierwszą wygraną w tym roku

Nieudany wyjazd Górnika Łęczna do stolicy. W piątek na otwarcie 21. kolejki Betlic I Ligi podopieczni trenera Pavola Stano przegrali z Polonią Warszawa 1:2

Odkryj tajemnice Lubelszczyzny! Rozpoznasz te zabytki po zdjęciach?
QUIZ

Odkryj tajemnice Lubelszczyzny! Rozpoznasz te zabytki po zdjęciach?

Lubelszczyzna to region, który zachwyca swoim dziedzictwem kulturowym, bogatą historią i niepowtarzalnym klimatem. Znajdziemy tu zarówno majestatyczne zamki i pałace, jak i urokliwe stare miasta, zabytkowe świątynie oraz miejsca owiane tajemnicą. Jeśli jesteś miłośnikiem historii i architektury, nasz quiz to doskonała okazja, aby sprawdzić swoją wiedzę i odkryć nieznane zakątki tej niezwykłej części Polski!

Seniorzy chcą spotykać się częściej. Kiedy nowy "plus"?

Seniorzy chcą spotykać się częściej. Kiedy nowy "plus"?

Mieszkanka Woli Burzeckiej w powiecie łukowskim zadzwoniła do naszej redakcji narzekając na zmniejszenie liczby zajęć dla seniorów w miejscowej świetlicy. To skutek zakończenia projektu w ramach Senior+. Zapytaliśmy w gminie o szansę na poszerzenie oferty.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium