

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy branży modowej z województwa lubelskiego starają się o kontrakty handlowe na rynku krajów Beneluksu. Ostatnio byli z misją gospodarczą w Amsterdamie zorganizowaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie. Siedmiu przedsiębiorców wzięło udział w dwudniowych targach modowych Modefabriek – Amsterdam Fashion Trade Event.

Projektowanie mody to jeden z głównych, świetnie rozwijających się sektorów kreatywnych.
- Istotny jest związek branży modowej z lokalnością – zauważa Marszałek Jarosław Stawiarski.
Niewątpliwie młodzi, wykształceni ludzie w poszukiwaniu alternatyw na rynku pracy często wybierają samozatrudnienie lub założenie własnej działalności gospodarczej. Zwykle ta działalność rozpoczyna się w miejscu zamieszkania, skąd też czerpie się inspiracje odzimą kulturą i wzornictwem oraz ekologią. Za to w przypadku odbiorców coraz modniejszy staje się gospodarczy patriotyzm.

Zagraniczni partnerzy i uczestnicy targów Modefabriek w Amsterdamie wyraźnie podkreślali istotność produkcji linii odzieży na rynkach europejskich i wyrażali chęć współpracy z lubelskimi projektantami, szwalniami i markami. Jednym z nich jest Mateusz Paszko, uczestnik misji gospodarczej, prezes zarządu Feedback Innovations Sp. z.o.o., będącej właścicielem marki The Førest:
- Udział w misji do Amsterdamu okazał się nie tylko świetną okazją do nawiązania nowych kontaktów i współpracy międzynarodowej, ale także wywołał ożywienie twórcze w rozwoju mojej marki.
Jak pokazuje badanie K16 (Konsument 2016) przeprowadzone przez Gfk Polonia2 , coraz częściej sięgamy po produkty polskie. Dodatkowo, od polskich projektantów kupuje się nie tylko produkt, ale też określoną filozofię życia. Jednocześnie jest to inwestycja w rodzimy biznes i rozwój projektanta – mówi Tadeusz Buczek Dyrektor Departamentu Gospodarki i Wspierania Przedsiębiorczości UMWL.

