Pięć nowych szynobusów kupi samorząd województwa lubelskiego. Marszałek ogłosił już przetarg na dostawę pojazdów. Trafią m.in. na linię do Kraśnika, do lotniska w Świdniku, mogą też pojechać do Lubartowa i zastąpić część nieekonomicznych starych pociągów na trasach lokalnych.
Nowe szynobusy będą o wiele nowocześniejsze od już wykorzystywanych. – Na pewno będą lepsze jeżeli chodzi o ekologiczne rozwiązania silnika – zapowiada Sylwester Dziadosz z Urzędu Marszałkowskiego. – Będą też mieć prawie dwa razy więcej miejsc niż największe z tych, które teraz są w użyciu – dodaje.
Teraz jednoczłonowe szynobusy mają ok. 150 miejsc. W wymogach, które urzędnicy postawili zainteresowanym dostawcom znalazł się zapis, że pojazd musi mieć 250 miejsc lub więcej. Dlatego niemal pewne jest, że nowe pojazdy będą dwuczłonowe. Szynobusy będą dostępne dla osób niepełnosprawnych, możliwa ma być podróż nimi z rowerem.
Pod koniec października wiadomo już będzie, którzy producenci chcą nam sprzedać swoje pojazdy. Przy ocenie ofert najważniejsza będzie cena, ale liczyć ma się również okres gwarancji na szynobus.
To samorząd województwa będzie decydować, po których liniach poruszać się będą nowe pojazdy. Możliwości jest wiele.
– Na pewno jeden z nich będzie kursować na lotnisko. Chcielibyśmy je wykorzystać także do obsługi trasy z Lublina do Lubartowa, o ile linia kolejowa zostanie zmodernizowana. Będziemy nimi mogli też zastąpić część starych ezetów (elektryczne zespoły trakcyjne – najczęściej spotykane pociągi osobowe – red.) na już istniejących trasach lokalnych, bo ich eksploatacja jest o 20 proc. tańsza – wylicza Dziadosz.
Nie wiadomo tylko, kto będzie nas tymi szynobusami wozić. Firma, która na zlecenie samorządu będzie wykonywać kursy nowymi pojazdami zostanie wybrana w drodze przetargu. Nie jest pewne, że nadal będą to Przewozy Regionalne. W woj. kujawsko-pomorskim przetarg na obsługę połączeń regionalnych wygrała polsko-niemiecko-brytyjska spółka Arriva PCC, która swoim zasięgiem obejmuje też część woj. pomorskiego.
Pierwsze dwa szynobusy z nowej dostawy powinny trafić na Lubelszczyznę w przyszłym roku, a trzy pozostałe w 2011 r.