Kazimierz Ostap z Parczewa wczoraj już szósty raz przyjechał na giełdę zielonym oplem astrą. Mimo że auto jest w doskonałym stanie, nie może go sprzedać. Za tydzień znowu pojawi się w Elizówce.
- To przez ten kryzys. Ludzie już tak chętnie nie sięgają do portfela, aby kupić używane auto. Teraz każdy rozgląda się za małym, oszczędnym samochodem - mówi Kazimierz Ostap, który bezskutecznie szukał chętnego na swojego jedenastoletniego opla za 12 tys. zł.
Największym wzięciem wśród klientów cieszą się małe auta z silnikiem Diesla lub instalacją gazową w cenie do 12-15 tysięcy złotych. I te marki podrożały.
- Fiaty seicento, renault clio, thalia poszły w górę przeciętnie o 1000-1500 złotych - mówi Robert Chwaluk, szef giełdy samochodowej w Elizówce.
Staniały natomiast ople corsy, bo sporo tych samochodów sprzedają szkoły nauki jazdy. W dalszym ciągu poszukiwane są auta kupione w kraju i z udokumentowaną przeszłością. Mało kto już wierzy w okazje typu: "w Niemczech tym autem jeździła starsza pani tylko do kościoła”.
W przeciwieństwie do małych aut, potaniały duże samochody: mercedesy czy audi. - Rok temu za mercedesa "okularnika” z lat 1996-1998 trzeba było zapłacić ok. 20 tys. zł. Dziś, jak ktoś za taki sam model dostanie 14-15 tys. zł, to może uważać się za szczęściarza.
- Niedawno kupiłem merca c-klasę z 1993 roku w dobrym stanie za 6200 złotych. To tyle, co za lepszy skuter - dodaje Ostap.
- Szukam auta do 15 tys. zł. Może być polo, clio czy seat ibiza. Musi być w dobrym stanie, najlepiej z silnikiem Diesla, na alufelgach, z niewielkim przebiegiem. Oczywiście bezwypadkowe - mówi Piotr Sidorski z Lublina, który był jednym z nielicznych chętnych do nabycia używanego "rumaka” w wersji miejskiej. - Wczoraj nic nie wpadło mi w oko. Będę szukać dalej - dodał.
Przykładowe ceny zanotowane na niedzielnej giełdzie w Lublinie:
Audi A4 - 1999, 1.9 TDi - 22,1 tys. zł
VW passat - 2000, 1.9 diesel - 20,4 tys. zł
VW polo - 2005, 1,4 diesel - 19,0 tys. zł
VW golf - 2005, 1.9 diesel - 40,9 tys. zł
Toyota avensis - 2000, 2.0 diesel - 19,7 tys. zł
Citroen xsara - 2003, 2.0 diesel - 17,0 tys. zł