Zanim wybierzemy się do sklepu, pomyślmy, do czego rower będziemy wykorzystywać – czy do codziennych dojazdów do pracy, czy tylko do rekreacji, a może do wyczynu sportowego? W zależności od tego kupujemy odpowiedni typ roweru.
– Za najbardziej uniwersalny uważam rower trekkingowy – mówi Piotr Pasternak ze sklepu z rowerami przy Placu Zamkowym w Lublinie.
To rower przeznaczony na dłuższe wyjazdy, ale dobrze sprawdza się w mieście. Cechuje się tym, że jest dość lekki i jest wyposażony w cały osprzęt. Można nim jeździć na dalekie wycieczki, ale też po mieście, czy po ścieżce. Ma stosunkowo duże koła.
Najbardziej widoczną różnicą w stosunku do górskiego są jego większe oraz węższe koła. Rower górski, przeznaczony jest do jazdy w trudnym terenie, po wyboistej drodze, chociaż także sprawdza się w mieście.
Ten typ roweru występuje w wielu odmianach – od wyczynowej, w której znajduje się tylko niezbędny osprzęt (brak błotników, świateł, itp..), aż po wersję zbliżoną do roweru miejskiego.
Kto chce, może dołożyć do niego błotniki, światełka i będzie to miejski rower, którym można wyruszyć na wakacyjną, długą wyprawę, jednak to zabawa dla amatorów. Trzeba też pamiętać, że jest to rower cięższy.
Komfort jazdy i bezpieczeństwo zapewnia dobry amortyzator. Jednak rower z amortyzatorem przednim to wydatek ponad 1 tys. zł. Ale się opłaca.
Stosunkowo niska cena rowerów sprawia, że kupowane są coraz chętniej.
Tanie rowery są wykonane z najniższej jakości podzespołów, najczęściej z plastyku lub z ciężkiej stali. To wszystko sprawia, że hamulce nieraz zawodzą, a przerzutki się rozregulowują. Jeśli poważnie traktujemy taki zakup, warto wziąć to pod uwagę i wydać trochę więcej.
– Do jazdy rekreacyjnej, sportowej radzę kupić rower w dobrym sklepie – mówi Piotr Waszczuk. – Tam nie tylko dają gwarancję, lecz także mają serwis i jak coś się zepsuje, mogą od razu naprawić.
W dobrych sklepach polecane są rowery z ramą aluminiową, która dobrze przenosi obciążenia, jest lekka, ale i sztywna, a w rowerach bez resorowania zmniejsza komfort jazdy. Ceny takich rowerów zaczynają się od 800 zł.
Jeśli chcemy wybrać rower sami, musimy wsiąść na rower, piętę jednej nogi oprzeć na tym pedale, który znajduje się na dole. Noga musi być wyprostowana w kolanie. Jeżeli tak nie jest, możemy to wyregulować wysokością siodełka. Ale może i tak się zdarzyć, że trzeba będzie dobrać rower o innym rozmiarze ramy.
– Generalna zasada jest taka, że na rowerze musi się wygodnie siedzieć – wyjaśnia Piotr Pasternak. – W sklepie branżowym każdy sprzedawca potrafi dobrać rower tak, żeby jazda była komfortowa. To, oczywiście, zależy od wielu czynników – regulowanej kierownicy, proporcji wysokości do długości ramy, siodełka.
Komfort jazdy zależy też od opon. Im opona grubsza, tym bardziej amortyzuje i stawia większy opór, im cieńsza, tym komfort jest mniejszy, ale i opór mniejszy, więc z mniejszym wysiłkiem trzeba pedałować. Dlatego należy się zastanowić, gdzie będziemy jeździć.
Jeśli po asfalcie – wtedy można zdecydować się na te cieńsze z minimalnym bieżnikiem. Jeśli po lesie, drogach szutrowych, parkach – wtedy dobre będą opony z innym bieżnikiem.
Ważnym elementem roweru jest siodełko. Niektórzy wolą szerokie i miękkie, ale jak twierdzą wytrawni cykliści twardsze siodełka powodują mniejsze otarcia. Jednak siodełka żelowe pozwalają uniknąć odparzeń. Na pewno lepsze będzie siodełko skórzane od tego z tworzyw sztucznych.
Oświetlenie jest obowiązkowym elementem bezpieczeństwa. Z tyłu warto mieć czerwoną lampkę pracującą w dwóch trybach – ciągłym i przerywanym (migającą), a z przodu oświetlenie diodowe, jako trwalsze, chociaż droższe.
CENY
* W cenie od 1 tys. zł można kupić najtańsze modele markowe, np. z aluminiową ramą
* Za ok. 1,3 tys. zł można kupić dobry rower na wiele lat lub najtańszy model bardzo dobrej marki.
* Za 2 tys. zł kupimy już bardzo dobre rowery, które można wzbogacać o coraz lepszy osprzęt.
Przeciętne ceny w sklepach sportowych: rowery uniwersalne w przedziale od 699 zł do 1199 zł, górskie od 999 zł do 2599 zł, dziecięce (w zależności od wieku) od 369 do 699 zł.
Rowery z ramą aluminiową – od 850 do 1300 zł