Najpopularniejszy jest rycki-edam, który specjalnie na rosyjski rynek Spółdzielnia Mleczarska Ryki sprzedaje nie w czerwonej, ale w zielonej folii
Wśród produkowanych w Rykach wyborów są przede wszystkim sery - 12 rodzajów - w tym najpopularniejszy w Polsce - rycki-edam.
Spółdzielnia swoje produkty sprzedaje głównie na krajowym rynku. Ale sery z Ryk są znane także mieszkańcom Rosji, Ukrainy, Grecji, USA, Kanady, Izraela.
Etykiety serów, eksportowanych do Rosji, są w języku polskim. - Ten rycki-edam to prawie ruski-edam. To dlatego nasze sery są w tym kraju tak dobrze przyjmowane - uśmiecha się Grzegorz Kapusta, wiceprezes Spółdzielni Mleczarskiej Ryki.- Generalnie nie robimy obcych marek. Cały czas udaje nam się sprzedawać tylko pod naszą marką - dodaje.
W tym roku spółdzielnia planuje wybudować własną oczyszczalnię ścieków. - Będzie to najnowocześniejsza tego typu inwestycja w branży mleczarskiej w Polsce - podkreśla prezes Pyza. - Chcemy zakończyć ją jeszcze w tym roku.
W najbliższych planach spółdzielnia ma też poszerzenie asortymentu. - Chcemy produkować sery długo dojrzewające - zdradza prezes SM Ryki.
Spółdzielnia chciałaby również rozszerzyć rynki zbytu o kolejne kraje. - Bardzo modnym kierunkiem są Chiny. Do tego kraju już sprzedajemy proszek serwatkowy - mówi Jerzy Pyza. - Drugi kierunek, który rozważamy, to Afryka.
SM RYKI W LICZBACH
255 mln zł - przychód w ub. roku
210 zatrudnionych osób
11 tys. ton sera spółdzielnia wyprodukowała w ub.r.
7 tys. ton proszku serwatkowego