Lada dzień powinny ruszyć prace na skrzyżowaniu ul. Gęsiej i Jana Pawła II w Lublinie mające ułatwić wyjazd z pobliskiego osiedla. Zmiany będą na razie dotyczyć tylko sygnalizacji, bo żeby poszerzyć jezdnię miasto musi najpierw przejąć grunt. Łatwiej i wcześniej uda się natomiast poszerzyć wyjazd przez Jantarową.
Nowe blokowiska Węglina Południowego to w praktyce dwa niepołączone ze sobą osiedla przyległe do ul. Jana Pawła II. Mieszkańcy części leżącej bliżej Czubów mogą wyjeżdżać przez ul. Granitową lub Jantarową, gdzie rano stoi długa kolejka samochodów. Obecne natężenie ruchu to jeszcze nic w porównaniu z tym, które spodziewane jest od września, po otwarciu szkoły przy Berylowej.
Większe zatory tworzą się na Gęsiej będącej jedyną drogą wyjazdową dla niemal 2,5 tys. mieszkańców, którzy tracą tu nieraz po 20 minut.
W obu tych miejscach przygotowywane są ułatwienia dla kierowców. Najpierw odczują je mieszkańcy z najbardziej odległych blokowisk.
To ma pomóc Gęsiej
Wczoraj nastąpił wyczekiwany przełom w przygotowaniach do wprowadzenia nowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Gęsiej i ul. Jana Pawła II. – Gotowy już projekt zmian w sygnalizacji świetlnej został w czwartek przekazany do realizacji – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu.
Co się zmieni? Pas do skrętu w lewo zostanie przeznaczony do jazdy w lewo i na wprost. Natomiast pas służący teraz do skrętu w prawo i jazdy na wprost będzie oddany wyłącznie skręcającym w prawo. Sygnalizacja ma być przeprogramowana tak, by rano dawała więcej zielonego światła wyjeżdżającym z osiedla, a po południu jadącym ul. Jana Pawła II od strony Czubów i skręcającym w lewo na osiedle.
Na to Gęsia poczeka
Na wyjeździe do ul. Jana Pawła II planowana jest też budowa dodatkowego pasa dla skręcających w prawo. Takie poszerzenie jezdni nie nastąpi jednak zbyt szybko, chociaż sam projekt ma być gotowy przed końcem lipca. Spowalniaczem są kwestie własności działek.
– Ze względu na konieczność wykupu gruntów niezbędne będzie ubieganie się o decyzję o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID – wyjaśnia Jędrek. Oznacza to, że miasto będzie musiało przejąć grunt za odszkodowaniem. Czy poszerzanie wyjazdu zacznie się w tym roku? Ile potrwa? – Termin rozpoczęcia i zakończenia zadania będzie możliwy do ustalenia po otrzymaniu decyzji ZRID, ze względu na możliwość odwołań osób prywatnych.
Lżej przy Jantarowej
Ułatwieniem dla kierowców z tego osiedla ma być dodatkowy pas ruchu na ul. Jantarowej, zarezerwowany dla skręcających w prawo, czyli w kierunku Czubów i centrum. Poszerzenie ulicy jest wpisane na listę miejskich wydatków na rok 2020, a Ratusz zamówił już projekt dodatkowego pasa. Takie zlecenie dostała firma PJS Projekt, ma się z tym uporać do maja, za co dostanie 79 tys. zł zapłaty.
Kiedy zacznie się poszerzanie Jantarowej? – Planowany termin rozpoczęcia prac to lipiec 2020 r., a według planów przebudowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku – zapewnia Jędrek. Spodziewana długość dodatkowego pasa ruchu to około 70 m. Jego budowa „zmiecie” stojącą tu stację Lubelskiego Roweru Miejskiego, ale jego użytkownicy nie powinni się tym martwić. – Stacja zostanie przeniesiona w inną lokalizację w pobliżu skrzyżowania ul. Jantarowej z ul. Jana Pawła II.