Miasto Lublin wraz z początkiem października ubiegłego roku ogłosiło przetarg na modernizację jednej z kluczowych ulic miasta, która obejmie także przebudowę mostów nad Bystrzycą. Sprawdzamy na jakim etapie jest zapowiadany remont al. Unii Lubelskiej.
Prace obejmą odcinek od ronda Lubelskiego Lipca '80 do zjazdu na teren galerii handlowej VIVO, czyli około 850 metrów drogi. Modernizacja zakłada odtworzenie istniejącego przebiegu ulicy z dodatkowymi jezdniami obsługującymi tereny zachodnie, w tym parkingi przed Targiem pod Zamkiem.
Inwestycja przewiduje także rozbiórkę i budowę nowych mostów nad rzeką Bystrzycą, przebudowę ul. Zamojskiej na odcinku od al. Unii Lubelskiej do ul. Stolarskiej, a także modernizację ulic Stolarskiej i Przemysłowej w zakresie placów do zawracania.
Prace obejmą modernizację sygnalizacji świetlnej, budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych, przebudowę sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, montaż oświetlenia drogowego, budowę kanału technologicznego – przypomina Monika Fisz z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Jak zapewniał w październiku dyrektor ZDiTM Grzegorz Malec, ruch w trakcie remontu ma się odbywać płynnie, a priorytetem ma być funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Projekt przewiduje nasadzenie ponad 200 drzew, 5,5 tys. krzewów oraz traw ozdobnych o powierzchni 300 m². Pojawią się również ławki, kosze na śmieci i inne elementy małej architektury, które poprawią estetykę okolicy.
Najważniejszym elementem przebudowy będą jednak dwa mosty wybudowane w latach 80. ubiegłego wieku. Mają powstać tutaj dwie nowe przeprawy, podobnie jak te stare, oparte na filarach.
Wszystko to ma kosztować około 90 mln zł, choć jak mówił w ubiegłym roku Malec, kwotę tę zweryfikuje rynek. Miasto na tę inwestycję zapewniło sobie dofinansowanie z funduszy europejskich.
Prace transportowe obejmują przebudowę trakcji trolejbusowej oraz montaż wiat przystankowych, biletomatów i punktów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Realizacja inwestycji ma wpłynąć na komfort mieszkańców i poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego w tej części miasta. Wykonawca będzie miał także obowiązek opracowania nowej organizacji ruchu i oznakowania.
Poślizg?
Pierwotnie urzędnicy mówili o tym, że do końca 2024 roku podpiszą już umowę z wykonawcą. Mamy jednak już prawie tydzień 2025 roku, a ZDiTM nie poznał jeszcze ofert. Ich otwarcie przesunięto bowiem z 5 listopada 2024 roku, na 13 stycznia br.
Urzędnicy zapewniają jednak, że przyszłość inwestycji nie stoi pod znakiem zapytania. Jest ona jednym z priorytetów dla miasta na ten rok.