Egzamin z języka polskiego, przyrody, wiedzy o społeczeństwie i historii gimnazjaliści z województwa lubelskiego zdali na poziomie średniej krajowej. Nieco powyżej średniej wypadli zaś z matematyki. W piątek CKE i OKE opublikowały wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego
– Wyniki naszych uczniów są bardzo dobre – cieszy się Barbara Drożdż-Żytyńska, zastępca dyrektora Pallotyńskiego Gimnazjum im. Stefana Batorego w Lublinie. Szkoła jest w ścisłej czołówce jeśli chodzi o wyniki z egzaminu gimnazjalnego w województwie lubelskim. – Mamy sporo uczniów, którzy bardzo dobrze napisali egzamin np. z języka polskiego, języka angielskiego czy też matematyki na poziomie 100 procent.
– Bardzo jestem zadowolona z wyników – dodaje Barbara Warda, dyrektor Gimnazjum nr 16 w Lublinie. – Jesteśmy jedną z większych szkół w województwie lubelskim. Egzamin pisało w tym roku w szkole 285 uczniów. Jesteśmy w 8 staninie, podobnie jak w poprzednich latach, a w przypadku języka niemieckiego w 9. Oznacza to, że mimo iż jesteśmy szkołą obwodową i mamy uczniów słabych i z problemami to dominują uczniowie dobrzy i bardzo dobrzy.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2015 w woj. lubelskim
Gimnazjaliści pisali obowiązkowy egzamin od 21 do 23 kwietnia 2015 r. Składał się on z trzech części. W części pierwszej – humanistyczne gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W drugiej części – matematyczno-przyrodniczej rozwiązywali zadania z przedmiotów przyrodniczych – biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Ostatnia część dotyczyła języka obcego nowożytnego. Ten egzamin uczniowie mogli pisać zarówno na poziomie podstawowym jak też rozszerzonym.
– Zadania z wiedzy o społeczeństwie i historii, języka polskiego i przyrody uczniowie w województwie lubelskim rozwiązali na poziomie średniej krajowej – przyznaje Renata Janicka z lubelskiego biura OKE w Krakowie. – Wynik z matematyki mamy o jeden punkt procentowy wyższy niż jest w Polsce. Gimnazjalistom w Lubelskiem poszło zaś trochę gorzej na egzaminie z języka angielskiego na poziomie podstawowym w porównaniu ze średnią krajową. Z kolei języki niemiecki i rosyjski nasi uczniowie napisali lepiej niż wynosi średnia w Polsce.
I tak np. średni wynik z języka polskiego w kraju i w Lubelskiem to 62 procent – w „Batorym” 82,9 proc, zaś z historii i wiedzy o społeczeństwie w kraju i Lubelskiem wynosi 64 proc. w „Batorym” – 84,3 proc. W przypadku języka angielskiego na poziomie podstawowym średni wyniki w Lubelskiem wynosi 65 proc., w kraju 67 proc., w „Batorym” – 96,1 proc.
Najwięcej trudności w przypadku zadań z języka polskiego sprawiło uczniom zadanie nr 18 – dotyczące świadomości językowej.
- Zadanie sprawdzało, czy uczeń potrafi rozpoznać w zdaniu rodzaj orzeczenia, a następnie wskazać podmiot wyrażony rzeczownikiem, do którego to orzeczenie się odnosi – opisuje dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. – Problemy związane z poprawnym rozwiązaniem zadania mogą wskazywać na nieznajomość terminologii z zakresu nauki o języku, a także na brak umiejętności rozróżniania dwóch rodzajów orzeczeń: czasownikowego i imiennego.
Z tym zadaniem poradziło sobie tylko 28 proc. gimnazjalistów.
Lepiej z zadaniami na egzaminie gimnazjalnym poradzili sobie uczniowie w większych miastach niż na wsiach. Dotyczy to zwłaszcza zadań z języków obcych.
Średnie wyniki w zależności od lokalizacji szkoły (przykładowe przedmioty)
*język polski
Wieś – 60 proc.
Miasto do 20 tys. – 62 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. – 64 proc.
Miasto powyżej 100 tys. – 69 proc.
* matematyka
Wieś – 45 proc.
Miasto do 20 tys. – 47 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. – 52 proc.
Miasto powyżej 100 tys. – 57 proc.
* Język angielski – poziom podstawowy
Wieś – 60 proc.
Miasto do 20 tys. – 63 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. – 69 proc.
Miasto powyżej 100 tys. – 77 proc.
Średnie wyniki w lubelskiem i w kraju (przykłady)
Historia i wiedza o społeczeństwie – 64 proc., 64 proc.
Język polski – 62 proc, 62 proc.
Przyroda – 50 proc, 50 proc.
Matematyka – 49 proc., 48 proc.
Język angielski podstawowy – 65 proc., 67 proc.
Język niemiecki podstawowy – 58 proc., 57 proc.
Język rosyjski podstawowy – 59 proc., 58 proc.
Język angielski poziom rozszerzony – 45 proc., 48 proc.