Opublikowany na stronach Ministerstwa Kultury końcowy raport komisji selekcyjnej ESK2016 liczy 11 stron. Co zawiera? Niewiele.
Autorzy 11-stronicowego dokumentu przypominają jedynie ogólnie znane fakty z przebiegu konkursu: od czasu kiedy Minister Kultury zaprosił polskie miasta do udziału w rywalizacji, do momentu decyzji o zwycięstwie Wrocławia.
"Na podstawie złożonych uzupełnionych wniosków, rekomendacji Komisji wydanych po etapie wstępnej selekcji, wizyt, prezentacji ustnych i dokładności oraz trafności odpowiedzi udzielonych przez miasta w czasie sesji pytań i odpowiedzi, Komisja przeprowadziła dogłębną dyskusję w celu zarekomendowania jednego z miast do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w Polsce. W tym celu Komisja uwzględniła:
– stopień zgodności uzupełnionych wniosków miast zakwalifikowanych na podstawie tzw. krótkiej listy z celami obchodów "Europejskiej Stolicy Kultury”, określonymi przepisami art. 4 Decyzji: "wymiar europejski” oraz "miasto i obywatele”;
– ogólną zdolność miast do zapewnienia realizacji obchodów, w szczególności w zakresie zarządzania, budżetu, wsparcia władz lokalnych i sektora biznesu." - czytamy w raporcie.
O samym Lublinie członkowie komisji piszą:
"Sposób, w jaki tytuł wniosku "Miasto w dialogu”, przeniknął każdą część koncepcji Lublina jako miasta wschodniego pogranicza Unii Europejskiej, dogodnie położonego, by wnieść większy wkład w dialog międzykulturowy, ułatwić rozprzestrzenienie się strategii europejskich i zbudować most w stronę wschodnich sąsiadów UE.
Długoterminową perspektywę precyzyjnie przygotowanej koncepcji, zbudowaną na inicjatywach kulturalnych, które władze miasta realizowały od kilku lat, a które sięgają poza rok 2016, z głównym planem obejmującym okres do 2020 r.
Wolę miasta sprostania najwyższym europejskim standardom, zamysł ujęcia wydarzenia Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku, jako "biletu do współczesnej Europy” i zobowiązanie do realizacji głównych elementów programu w przyszłości, bez względu na to, czy miasto dostanie tytuł, czy też nie.
Decydującą rolę wielu spośród młodych ludzi, szczególnie studentów zamieszkujących miasto, którą odgrywali w rozwijaniu programu kulturalnego, zainspirowaną pod znaczącym przewodnictwem artystycznym. Komisja pochwaliła program miasta jako konkretny, solidny, prosty i profesjonalny.
Szerokie wsparcie mieszkańców oraz wszystkich ciał politycznych i administracyjnych miasta, włącznie z władzami i obywatelami miast z sąsiednich państw Europy Wschodniej."
"Motto wniosku "przestrzenie dla piękna”, które zostało dobrze przełożone na cel miasta afirmujący dalszy rozwój wieloetnicznej i wielokulturowej przeszłości tego europejskiego miasta oraz bardzo specyficzne skupienie się na międzykulturowym i międzyreligijnym dialogu, a także na rozwoju kulturalnym i włączeniu społecznym.
Przekonywujący program, którego głównymi celami była poprawa spójności społecznej, a także edukacji na rzecz kultury i sztuki, by polepszyć udział ludzi w kulturze, wzmocnić kreatywność i sprawić by miasto znane było na poziomie międzynarodowym.
Zaawansowany proces odnowy obszarów miejskich poprzez kulturę, ze znacznymi inwestycjami kulturalnymi już realizowanymi w mieście, z których wiele zostało już zakończonych lub jest w trakcie realizacji, oparty na przekonywującej, długoterminowej strategii kulturalnej, której towarzyszą dobrze rozwinięte powiązania z miastami w sąsiednich krajach.
Energetyczne i kosmopolityczne przywództwo miasta, które – razem ze wsparciem dla programu przez wszystkie polityczne i administracyjne i dynamiczny sektor biznesu ciała – wydawało się dawać stabilność raczej złożonemu systemowi zarządzania projektem 2016.
Komisja była całkowicie przekonana, iż projekt 2016 mógłby być trafnie użyty do rzeczywistego usytuowania kultury, jako osi przyszłego rozwoju.
Wszyscy członkowie Komisji Selekcyjnej wyrazili serdeczne pochwały dla 5 miast za ich doskonałą pracę.
Podczas dyskusji końcowej za zamkniętymi drzwiami, każdy członek Komisji swobodnie wyraził swoją opinię. Debata skupiła się na kryteriach zawartych w art. 4 Decyzji oraz jakości i trwałości programów kulturalnych przedstawionych przez miasta. W wyniku tej debaty większa część Komisji była zgodna, iż wniosek Wrocławia najlepiej odzwierciedlała cele i kryteria Europejskiej Stolicy Kultury oraz posiada najlepszy potencjał dla skutecznej realizacji obchodów. W związku z tym, Komisja rekomenduje wyznaczenie Wrocławia jako polskiej Europejskiej Stolicy Kultury na rok 2016.
Jednakże, Komisja Selekcyjna rekomenduje, tym niemniej, pięciu finałowym miastom wdrożenie w maksymalnym stopniu programów kulturalnych przedstawionych w ich dokumentacji konkursowej, tak by wykorzystały pracę wykonaną w czasie konkursu i dalej koncentrowały rozwój miast wokół kultury."
Pod raportem podpisali się:
Manfred Gaulhofer, Przewodniczący
Monika Smoleń, Wiceprzewodnicząca
Constantin Chiriac
Danuta Glondys
Erna Hennicot-Schoepges
Sir Jeremy Isaacs
Joanna Kiliszek
Tadeusz Kowalski
Michał Merczyński
Jacek Purchla
Elisabeth Vitouch
Andreas Wiesand
Tadeusz Zielniewicz