Dzisiaj poznaliśmy zasady, na jakich od kwietnia ma działać Lubelski Rower Miejski. Każdy przejazd będzie płatny, a system ma działać nawet zimą. Zasady będą nowe, ale nie rowery, miasto szykuje gruntowną renowację tych już używanych. Na mapie wypożyczalni pojawi się za to 38 nowych punktów
Lubelski Rower Miejski ma być znowu dostępny najpóźniej od 1 kwietnia. Wczoraj Urząd Miasta ogłosił przetarg na obsługę systemu, który ma działać nieprzerwanie do końca października przyszłego roku. Użytkowników czeka wiele zmian, np. możliwość „zaparkowania” roweru w dowolnym miejscu na godzinę. – Chcemy podnieść standard systemu i zwiększyć jego konkurencyjność – przekonuje Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
Będzie mniej rowerów
Do tej pory w systemie dostępnych było ponad 911 rowerów. Po zmianach będzie 688 jednośladów dla dorosłych oraz 12 dziecięcych.
Ratusz nie zamierza kupować nowych rowerów. Wykorzysta te, których używaliśmy ostatnio, ale wiele elementów ma być wymienionych na fabrycznie nowe. Ich wykaz obejmuje aż 70 pozycji, wśród których znajdziemy m.in. 451 ram, niemal 300 opon i tysiące śrub. Miasto dopuszcza zastosowanie w rowerach, zamiast łańcucha, wału Kardana.
Wszystkie rowery dla dorosłych mają posiadać nadajnik GPS umożliwiający sprawdzanie położenia roweru z dokładnością do 10 metrów. Mają być też wyposażone w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie i zwrot jednośladu przez aplikację. Zasilanie komputera ma zapewnić akumulator zasilany ogniwem słonecznym, zdolny zasiać urządzenia przez co najmniej 21 dni bez doładowywania.
W warunkach przetargu jest wymóg, by operator systemu zapewniał równoczesną sprawność przynajmniej 96 proc. rowerów.
Rowerem przez śniegi
System ma działać nawet zimą. W tym roku od kwietnia do końca października dostępnych ma być 700 jednośladów, w tym 12 dziecięcych. Od 1 listopada do końca marca 2022 r. w obrocie będzie 210 rowerów, tylko te dla dorosłych. Natomiast od kwietnia 2022 r. znów dostępne mają być wszystkie. Na takich zasadach system ma działać do końca października 2022 r., a miesiąc później umowa pomiędzy miastem a operatorem ma wygasnąć.
Przybędzie wypożyczalni
Ratusz przewiduje utrzymanie 87 istniejących już stacji do wypożyczania rowerów, także na terenie Świdnika.
Zaledwie 20 stacji będzie mieć zamontowane elektroniczne terminale, z których i tak korzystali tylko nieliczni, bo większość wypożyczeń odbywa się przez aplikację w smartfonie. Teraz to aplikacja ma być podstawowym narzędziem.
Na ulicach Lublina pojawi się 38 nowych wypożyczalni, które miasto nazywa „stacjami pasywnymi”, każda pomieści od 5 do 7 rowerów. Ich wykaz zamieszczamy obok.
Nowe zasady wypożyczania
Aby mieć dostęp do rowerów trzeba będzie się zarejestrować i uiścić tzw. „opłatę inicjalną”. W przypadku posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej opłata wyniesie 10 zł, pozostali zapłacą 20 zł.
Regulamin zapewni dwuminutowy „czas rozruchowy” pozwalający na sprawdzenie, czy rower jest sprawny. Za ten czas nie zostanie naliczona opłata.
Użytkownik będzie mógł zarezerwować wcześniej rower, który będzie na niego czekał w wypożyczalni, ale nie dłużej niż na 30 minut.
Każdy przejazd będzie płatny
To jedna z największych zmian. Co ważne, wszystkie podane poniżej stawki będą obniżone o połowę posiadaczom Lubelskiej Karty Miejskiej.
Przejazd trwający nie dłużej niż 30 minut ma kosztować 1 zł. Po przekroczeniu 30 minut system zdejmie z konta kolejne 50 groszy. Gdy czas wypożyczenia przekroczy godzinę pobierze jeszcze złotówkę. Za każdą kolejną rozpoczętą godzinę trzeba będzie płacić 1 zł. Półgodzinna rezerwacja będzie kosztować 1 zł.
Oznacza to, że przejazd trwający 33 minuty będzie kosztował 1,50 zł (czyli 75 groszy z kartą miejską), a za półtoragodzinną wyprawę zapłacimy 2,50 zł (z kartą tylko 1,25 zł).
Podane stawki dotyczą rowerów dla dorosłych. Wypożyczenie roweru dziecięcego ma kosztować 50 groszy za każdą rozpoczętą godzinę (25 gr dla posiadaczy LKM). Tego typu jednośladów nie będzie można rezerwować.
Do konta w systemie będzie można podpiąć swoją kartę płatniczą.
Zaparkujesz przy sklepie
Pojawi się opcja „parking”. Może się przydać np. osobom jadącym na zakupy. Korzystając z tej opcji będzie można zostawić jednoślad na 60 minut (system nie pozwoli na więcej) w dowolnym dozwolonym miejscu. Będzie to kosztować 1 zł (lub 50 gr w przypadku posiadaczy LKM). Wybranie trybu „parking” spowoduje zatrzymanie naliczanie opłaty za wypożyczenie. Po przerwaniu tego trybu, czyli np. po wyjściu ze sklepu, będzie można kontynuować jazdę, a naliczanie należności zacznie się od stawki za pierwsze pół godziny.
Pojawią się także abonamenty
Nowością będzie możliwość wykupienia abonamentu zawierającego określony czas do wyjeżdżenia. Tu obowiązywać będzie minutowe odliczanie wykupionego czasu. Do wyboru będą trzy opcje abonamentów.
* Miesięczny (ważny przez miesiąc lub 30 kolejnych dni) ma uprawniać do wyjeżdżenia 25 godzin. Posiadacze LKM kupią go za 10 zł, pozostali za 20 zł.
* Kwartalny (ważny przez trzy miesiące lub 90 kolejnych dni) umożliwi wyjeżdżenie 75 godzin. Cena dla posiadaczy LKM to 27,50 zł, dla pozostałych osób 55 zł.
* Na cały sezon (ważny od 1 kwietnia do 31 października) ma zawierać 175 godzin jazdy. Cena dla posiadaczy LKM to 62,50 zł, dla innych 125 zł.
* Każdy z powyższych abonamentów będzie uprawniać do tańszego o połowę korzystania z opcji „parking” oraz „rezerwacja”, czyli w cenie 50 gr (lub 25 gr z LKM).
Przewidziano również kary
Za porzucenie roweru w odległości nie większej niż 10 km od najbliższej stacji system naliczy 50 zł, a im dalej porzucony rower, tym większa kara. Jeżeli ktoś zostawi go dalej niż 100 km od stacji, zapłaci za to 1000 zł.
Za kradzież, utratę lub zgubienie roweru naliczana ma być opłata w wysokości 2000 zł. W tabeli jest też 200-złotowa opłata za pozostawienie roweru bez zabezpieczenia.
W ustalonym przez miasto cenniku przewidziano opłatę 1500 zł za wykorzystanie roweru do celów komercyjnych, np. dowożenia posiłków.
Miasto szuka operatora
Ogłoszony wczoraj przetarg ma wyłonić operatora systemu. Na oferty od zainteresowanych firm miasto będzie czekać do 1 lutego, chociaż niewykluczona jest zmiana terminu, jeśli pojawią się pytania od potencjalnych wykonawców.
Oceniając oferty miasto ma w 60 proc. kierować się ceną (szacunkowa wartość kontraktu to prawie 4,5 mln zł), w 20 proc. deklarowanym czasem usuwania usterek i również w 20 proc. obiecanym terminem uruchomienia systemu.
Możliwe, że kontrakt wygra dotychczasowy operator, firma Nextbike Polska. Na wypadek takiej sytuacji Ratusz zastrzega, że jeśli zwycięzcą będzie firma prowadząca systemy rowerowe w innych miastach, to użytkownicy LRM muszą mieć dostęp również do tych systemów.
Nowe wypożyczalnie - tzw. stacje pasywne
* al. Andersa (przy cmentarzu), * Biedronki (koło szkoły), * Bohaterów Monte Cassino (E.Leclerc), * Choiny (pętla), * Diamentowa (koło Elektromontażu), * Do Dysa (koło al. Spółdzielczości Pracy), * Dolna Panny Marii (przy Górnej), * Droga Męczenników Majdanka (koło sklepu Społem), * Droga Męczenników Majdanka (róg Wolskiej), * Filaretów (przystanek po stronie Fantastycznej), * Granitowa (pętla os. Poręba), * Jana Pawła II (koło os. Górki), * Koncertowa (przy kościele), * Koncertowa (róg Braci Wieniawskich), * al. Kraśnicka (przy Nałęczowskiej), * Krańcowa (przy rondzie), * Krochmalna (niedaleko ul. Przeskok), * Kunickiego (przy Matejki), * Kunickiego (skwer przy dworcu PKP), * Lipowa (róg Skłodowskiej), * Narutowicza (przed Victorią), * Obrońców Pokoju (przy Raabego), * Pancerniaków (przystanek przy Felicity), * Podzamcze przy pl. Singera, * Radziszewskiego (przy CSK), * Radziwiłłowska (przy Niecałej), * al. Smorawińskiego (przystanek przy Decathlonie), * al. Spółdzielczości Pracy (między przystankiem trolejbusowym a ul. Bazylianówka), * al. Spółdzielczości Pracy (przy Związkowej), * Stadionowa (stojaki przy Arenie Lublin), * Szeligowskiego (obok biurowców), * Szmaragdowa 24, * Turystyczna (przystanek E.Leclerc), * al. Unii Lubelskiej (przystanek przy Zamku), * Vetterów (przy fabryce Ball Packaging), * Zamojska (przy Misjonarskiej), * Zana (przy Brzeskiej).