Ponad 23 mln zł chce jedyna firma gotowa rozbudować System Zarządzania Ruchem, który w ciągu dwóch lat ma objąć jeszcze 50 sygnalizacji. Na kolejnych ulicach ma powstać „zielona fala”, miasto kupi też kamerę rejestrującą przejazdy na czerwonym świetle.
Do wtorku Zarząd Dróg i Mostów czekał na oferty firm zainteresowanych wielomilionowym zleceniem na rozbudowę systemu sterującego pracą sygnalizacji na skrzyżowaniach.
Wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez warszawską spółkę Qumak, która z ceną 23,3 mln zł, zmieściła się w zarezerwowanej przez miasto kwocie 24,1 mln złotych. Dodajmy, że Qumak jest autorem systemu, który już działa w Lublinie i ma być poszerzony o kolejnych 50 sygnalizacji.
• W wyniku rozbudowy do centrali sterującej światłami podłączone mają być wszystkie sygnalizacje w ciągu ul. Głębokiej, Zana, Wileńskiej, Jana Pawła II, al. Warszawskiej, al. Spółdzielczości Pracy, Kunickiego i Zemborzyckiej. Na wszystkich tych ulicach sygnalizacje mają działać tak, by ruch odbywał się jak najbardziej płynnie.
• Centrum Zarządzania Ruchem mieszczące się przy ul. Lipowej przejmie również kontrolę nad światłami na skrzyżowaniu al. Witosa z Doświadczalną, Lubelskiego Lipca ’80 ze Stadionową, ul. Ducha z Willową i Poligonową, skrzyżowaniu ul. Prusa z Biernackiego, Północną i Jaczewskiego. Do systemu podłączone będzie też przejście przez ul. Romera obok kościoła oraz przejście przez al. Andersa przy Zawilcowej, a także skrzyżowanie ul. Armii Krajowej z Orkana i Popiełuszki z Głowackiego.
• Na skrzyżowaniu Jana Pawła II z Granitową zainstalowany ma być komplet urządzeń nagrywających kierowców, którzy przejadą przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Urządzenia zarejestrują film, zrobią zdjęcie, zapiszą numer rejestracyjny, prędkość pojazdu, datę i godzinę wykroczenia. Jeśli policja zechce z tego skorzystać, będzie mogła to zrobić.
• Kolejnym gadżetem będą dwa wyświetlacze pokazujące liczbę wolnych miejsc na parkingu na pl. Zamkowym. Jeden stanie przy wjeździe od strony al. Tysiąclecia, drugi od strony ul. Podwale.
Na części skrzyżowań wystarczy wymiana urządzeń sterujących pracą świateł. Na innych trzeba będzie wymieniać także słupki i sygnalizatory. Projektowanie i wykonanie prac może zająć ponad dwa lata. – Chcemy, żeby wszystko było gotowe do 10 grudnia 2019 r. – informuje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.