Wiadomo, jak będzie wyglądało miejsce, gdzie 5- i 6-latki pojeżdżą elektrycznymi samochodzikami, a nastoletni rowerzyści poznają zasady ruchu drogowego. Najnowocześniejszy obiekt w Polsce zacznie działać w przyszłym roku.
– Projekt jest podzielony na dwa zadania – miasteczko rowerowe i ruchu drogowego – mówi Ryszard Pasikowski, szef Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie.
Miasteczko rowerowe powstanie w parku Ludowym, od strony centrum miasta, z dogodnym połączeniem ze ścieżką rowerową biegnącą nad Bystrzycą. Na terenie o powierzchni 2,5 hektara powstaną 3 ronda różnej wielkości, w tym jedno z sygnalizacją świetlną, 10 skrzyżowań. W sumie, 1300 metrów alejek rowerowych z wiatą na rowery i budynkiem socjalnym.
– Na coś takiego miasto czekało ponad 30 lat. Teraz egzaminy na kartę rowerową przeprowadza się w warunkach polowych. Miasteczko rowerowe pozwala uczyć i egzaminować w odpowiednich warunkach. A dodatkowo, będzie to pierwszy w województwie profesjonalny ośrodek egzaminowania na kartę motorowerową – mówi Arkadiusz Kalita z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji.
Miasteczko będzie miejscem nauczania wychowania komunikacyjnego. Na ten aspekt zwraca uwagę dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 20, położnej tuż obok parku Ludowego. – Cieszymy się bardzo z tej inwestycji, bo to pomoże nam solidnie przygotować V-, VI-klasistów do egzaminu na kartę rowerową. Obawiam się tylko, czy obiekty w parku nie padną ofiarą wandali – mówi Zofia Wiercińska, dyrektorka "dwudziestki”. – Teren będzie monitorowany, ogrodzony i strzeżony. Co roku WORD Lublin będzie przekazywać 20 tysięcy złotych na ten cel – uspokaja dyrektor Pasikowski.
Prawdziwym hitem będzie zapowiadane miasteczko ruchu drogowego w obiektach MOSiR przy Alejach Zygmuntowskich 4.
– Pod namiotem, w którym zimą działa lodowisko, będzie rozkładane miasteczko, z którego będą korzystać dzieci już w wieku 5 lat – dodaje Ryszard Pasikowski. Mali kierowcy w elektrycznych autach będą mieli do dyspozycji uliczki z 52 znakami drogowymi, 10 sygnalizatorami świetlnymi, myjnią i stacją paliw. Będą tam też chodniki i plac zabaw. – Jest to doskonały środek dydaktyczny do nauki bezpiecznego poruszania się po drogach już od najwcześniejszych lat – dodaje Pasikowski.
W dni powszednie placówki pedagogiczne z miasta będą mogły korzystać bezpłatnie z obu ośrodków.