Dwa nowe laboratoria uruchomił Instytut Informatyki Politechniki Lubelskiej. Będą w nich przeprowadzane badania związane z automatyczną rejestracją i analizą ruchu w przestrzeni trójwymiarowej oraz poprawą sterowania pojazdami czy prace z wykorzystaniem technik 3D wspierające zachowanie dziedzictwa kulturowego. Sprzęt, który będzie do tego wykorzystywany kosztował ok. 4 mln zł.
W Laboratorium Analizy Ruchu i Ergonomii Interfejsów będą mogły m. in. powstawać filmy animowane. – Możemy nagrać ruchy człowieka i następnie jesteśmy w stanie odzwierciedlić to w komputerze w dowolnej postaci. Tak powstała m. in. postać Goluma we „Władcy Pierścieni”. Podobnych technologii używano w filmach „Avatar” czy „Shrek” – mówi prof. Dariusz Czerwiński, dyrektor Instytutu Informatyki PL.
Z laboratorium już teraz korzystają sportowcy. Wśród nich są reprezentanci Polski w karate, tenisie czy kartingu. – Mamy możliwość weryfikowania postępów uzyskanych w trakcie treningu, czy wypracowania jego nowych technik. Możemy też prowadzić badania w zakresie medycyny, m. in. w analizie postępów rehabilitacji – mówi dr inż. Marek Miłosz, kierownik laboratorium.
Z kolei w Laboratorium Programowania Systemów Inteligentnych i Komputerowych Technologii 3D naukowcy będą prowadzić badania, które mogą znaleźć zastosowanie m. in. w ratownictwie, ale i… muzealnictwie.
- Będziemy pracować nad połączeniem rozszerzonej rzeczywistości ze sterowaniem robotów wykorzystującym sztuczną inteligencję – wyjaśnia prof. Jerzy Montusiewicz, kierownik laboratorium.
Analizowana będzie możliwość interakcji pomiędzy rzeczywistym lub wirtualnym światem a zastosowaniem programowania rojowego poruszających się autonomicznych obiektów z napędem elektrycznym w przestrzeni 2D, a następnie 3D .
Oba laboratoria znajdują się w oddanym do użytku w tym roku akademickim Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej.